Pakketpuntendienst Parcls staat op omvallen

Pakketpuntendienst Parcls staat op omvallen. Parcls heeft uitstel van betaling gekregen. Parcls ontving vorig jaar nog 1,7 miljoen euro van Rabobank en een duurzaamheidsfonds, en wilde maar liefst 100 vestigingen door heel Nederland openen. Met bemande afhaalpunten in de buurt en gebundelde bezorging op de fiets wilde Parcls het afhalen en bezorgen van online aankopen makkelijker, duurzamer en net zo leuk maken als het bestellen.

Volgens bestuurslid Marlies van Lohuizen, tegenover Logistiek.nl, is de eigenaar van het pakketbedrijf nu bezig met het opstellen van een plan voor een doorstart. Inhoudelijk is daar nog niks over te zeggen. Het is nog onbekend of vestigingen moeten sluiten of personeel wordt ontslagen. “De eigenaar kijkt wat er mogelijk is. Verder ligt de zaak bij de curator.”

Er zijn inmiddels meer dan tienduizend pakket- of afhaalpunten in Nederland. In met name de grote steden neemt het aandeel afhalers bij pakketpunten licht toe. In minder stedelijke en landelijke gebieden zijn er initiatieven voor buurthubs bij particulieren thuis en pakketkluizen in winkels en bij bushaltes. Niet alle initiatieven zijn succesvol gebleken.

Het afhaalgedrag is de laatste 10 jaar niet veranderd. Bijna 90 procent klant laat het pakje aan huis (of bij de buren) komen; 13% pakjes wordt afgehaald, steeds vaker in de winkel. De pakketbezorgers zijn steeds beter in staat op afspraak te leveren. Dan is afhalen eigenlijk niet meer nodig, toch? De trend is duidelijk: gratis bezorging wordt de norm en consumenten worden door webwinkels aangemoedigd om voor hoge bedragen te bestellen. Afhaalpunten zijn daar kansrijk waar ze aansluiten op het gemak dat de consument (of de zakelijke klant) vraagt. Nabijheid, openingstijden en ‘white label‘ zijn voorwaarden. De klassieke winkel als afhaalpunt is misschien zo gek nog niet.

Afhaalpunten zijn met name kansrijk in specifieke marktsegmenten waar de gebruiker bereid is ervoor te betalen. Die gebruiker kan een verhuurder zijn van appartementen, kantoren of een VVE. Gebruikers ervaren het dan als een service met toegevoegde waarde en veilige bezorging. Waarde waarvoor de (zakelijke) gebruiker bereid is te betalen.

Voorwaarde voor winstgevendheid is ook dat de exploitant de afhaler weet te stimuleren om op een handig afhaalmomement te komen. Anders heb je veel te veel personeel en ruimte nodig. Maar, is dat dan nog bestelgemak? De toekomst van pakketbezorging vraagt meer dan (alleen) de inzet van afhaalpunten… Veel varkens op de markt voor afhaalpunten maken nu de spoeling dun. Afhalen is echt een vak apart. Ongetwijfeld komen er waardevolle lessen uit de afwikkeling van het uitstel van betaling van Parcls.

Walther Ploos van Amstel.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW