Picnic stuurt met data op verkeersveiligheid

Michiel Muller van Picnic pakt verkeersveiligheid stevig aan. En, met resultaat. In een interview met MONO-zakelijk zegt hij: ‘In onze optiek begint veiligheid bij het exact meten en weten: het hebben van de juiste data. Als je efficiënt wil bezorgen, moet je efficiënt werken. Moet je dus precies weten hoe zo’n proces van bezorging verloopt. Alleen dan kun je het beter plannen. En door de data steeds meer te verrijken, kun je het ook steeds verder verbeteren. Staan de kratjes aan de juiste kant. Hoe lang duurt deze bezorging. Die data die we voor de bezorging verzamelden, zijn we gaan uitbreiden met veiligheidsdata: welke rotondes zijn onoverzichtelijk, omdat er vaak hard wordt geremd? Waar wordt door onze runners net iets te hard opgetrokken of een bocht te snel genomen. Iedere dag opnieuw verzamelen we die datapunten. En dat leidt tot een fantastisch fundament.’

Directe feedback

Met de data, geeft Picnic runners direct feedback. Zodra de rit voorbij is en de runner terug is op de hub kan de bezorger via de driver coach zien wat het eigen rijgedrag was. Honderd is de hoogste score en Picnic streeft ernaar dat iedereen boven de tachtig scoort.

Picnic beloont goed rijgedrag. Als een team een maand lang boven de tachtig heeft gereden, krijgt zo’n team bijvoorbeeld een award in de vorm van een tafeltennistafel. Runners die structureel boven de negentig zitten, geven we een podium door ze met naam en toenaam te noemen. Kwestie van positieve aandacht geven aan het juiste gedrag. Michiel Muller ziet dat het werkt: ‘Onze mensen zijn daar gevoelig voor en voelen zich er plezierig bij. Vooral omdat we samen met hen ook de driver coach verbeteren: zo voegen we samen data punten toe van gevaarlijke situaties. De software waarschuwt de berijder middels piepjes als er een mogelijk gevaar dreigt, bijvoorbeeld een overhangend balkon waar je niet onderdoor kan. Daarmee biedt de software hen ook toegevoegde waarde om hun werk beter en veiliger te kunnen uitvoeren.’

80 procent minder schades

De invoering van van de driver coach heeft ertoe geleid dat het aantal schadegevallen in zo’n drie maanden tijd met tachtig procent is teruggelopen. Dat is meer dan verwacht..

Michiel Muller: ‘We zijn er dan ook trots op en staan er ook open voor om deze tool aan anderen ter beschikking te stellen. Partijen als Hello Fresh of DHL. Uiteindelijk is veilig rijden in buurten ieders belang. Voor verzekeraars is er in onze ogen ook nog veel te halen in het stimuleren van veiliger rijden. Die zouden als direct belanghebbenden wat ons betreft wel wat actiever mogen zijn op dit front. Door hun klanten te helpen met dit type oplossingen, een spade dieper in de waardeketen. Niet ééndimensionaal op premies focussen, maar samen met hun klanten de problemen die leiden tot schades beet te pakken’.

In gesprek met wegbeheerder

Picnic voert ook gesprekken met de wegbeheerder. Michiel Muller: ‘Beste gemeente, op dit punt daar en daar is absoluut sprake van verbeterpotentieel, want we zien dat veel runners daar plotseling remmen. Het lijkt er dus op dat het een onoverzichtelijke situatie is. Slim als jullie dat aanpakken’. Picnic merkt dat gemeentes daarvoor open staan.

Bron: MONO-zakelijk

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW