PostNL verschuift zijn commerciële en operationele focus verder richting e-commerce. Omdat e-commerce een steeds groter deel uitmaakt van PostNL komt hiervoor meer aandacht op Executive Committee niveau.
Met deze aanpassingen krijgt de transformatie van PostNL naar e-commerce een impuls. Online winkelen neemt nog steeds toe in populariteit, waardoor e-commerce nu zo’n 70% van de omzet van PostNL uitmaakt. Met deze aanpassingen zou PostNL nog beter en sneller kunnen inspelen op ontwikkelingen in digitalisering, innovatie, duurzaamheid en voldoen aan de verwachtingen van klanten en consumenten, aldus het persbericht.
De verantwoordelijkheid voor e-commerce wordt opgesplitst met Executive Committee leden voor respectievelijk commercie en voor de operatie. Ook internationaal wordt de e-commerce markt steeds belangrijker en daarom komt er een Executive Committee vertegenwoordiger voor de internationale activiteiten van PostNL.
De veranderingen in de organisatie van PostNL zijn voor de Executive Committee leden Liesbeth Kaashoek en Arno van Bijnen een ‘natuurlijk moment’ om hun loopbaan buiten het bedrijf voort te zetten, aldus het persbericht.
Het nieuws roept overigens meer vragen op dan het beantwoordt. Wat gaat PostNL nu concreet doen, met welke partners, waarom, met welke beoogde commerciële en operationele resultaten en wat gaan ze niet meer doen? Stopt PostNL nu met stadslogistiek, omvat e-commerce ook de groeiende local-for-local en B2B-markt, wat gaat het bedrijf doen met e-fulfilment en wat gebeurt er met de vertrouwde post? Eerder dit jaar stopte PostNL al met foodbezorging.
De aandeelhouders reageren schouderophalend. In een jaar tijd verloor PostNL meer dan de helft van haar waarde op de beurs. Het bedrijf verliest al enkele jaren marktaandeel op een uiterst competitieve pakketmarkt, die bovendien tekenen van afnemende groei en zelfs krimp laat zien. Hopelijk komt het Executive Committee snel met een uitgewerkte strategie die overtuigt.
Walther Ploos van Amstel
Foto: PostNL