PostNL kampt met forse tegenvallers bij pakketvervoer en gaat snoeien. De omzet van PostNL daalde in het vierde kwartaal tot €883 miljoen euro. In het zelfde kwartaal van 2021 was dat nog €936 miljoen. PostNL voorspelde eerder nog een gelijkblijvend volume. De winst voor rente en belastingen(ebit) daalde van €93 miljoen naar €60 miljoen. Over 2022 kwam de omzet uit op €3,1 miljard, een daling van 6 procent tegenover 2021. De winst viel met 73 procent terug, van €308 naar €84 miljoen.
Dit jaar neemt PostNL een reorganisatievoorziening van €20 mln in vooral de pakketbezorging. Daar verdwijnen 200 tot 300 banen. Het gaat om functies op het hoofdkantoor in Den Haag en staffuncties bij onder meer personeelszaken en financiën.
Beleggers zijn niet overtuigd
PostNL heeft het zelf over een ‘solide resultaat in piekseizoen’. PostNL vindt dat het bedrijf zich in een goede uitgangspositie bevindt om zijn groeitraject te hervatten. In 2024 wordt een margeverbetering voor PostNL verwacht. Aandeelhouders krijgen 85 procent van de winst uitgekeerd als dividend en PostNL gaat door met inkoop van aandelen. Klaarblijkelijk is er geen behoefte om te investeren.
Beleggers waren niet overtuigd. Het aandeel verloor bijna 9 procent op de beurs. Na een vrije val van 65 procent in de afgelopen twee jaar. PostNL verloor meer dan een miljard beurswaarde.
Extreem lastige markt
Ceo Herna Verhagen van Post NL wijst tegenover FD op de wereldwijde macro-economische en geopolitieke omstandigheden die ‘extreem lastig’ waren, met hoge inflatie en een consumentenvertrouwen op een dieptepunt. De omzet van webwinkels daalde in Nederland. Dat werkte door in de resultaten.
Uit het jaarverslag blijkt ook dat het ziekteverzuim in 2022 gestegen is met bijna een kwart naar 7,4 procent. PostNL wil de helft van de pakketbezorgers op de eigen ‘pay-roll’ hebben.
Uit het persbericht blijkt niet hoe de overige activiteiten (naast pakket en mail) het hebben gedaan; zoals nachtdistributie, kledingstomerij Dobbi, PostNL Transport, food and flora logistics, stadslogistiek, Mikropakket en meubelleveringen.
Vooruitblik 2023 en 2024
Ceo Herna Verhagen zegt in een vooruitblik naar 2023: ‘We hebben snel en stevig ingegrepen om de operationele efficiëntie te verbeteren en onze financiële positie te behouden, waarmee onze resultaatontwikkeling in 2022 werd ondersteund. Naast de genomen efficiëntiemaatregelen, zoals onder meer het verminderen van de opslagcapaciteit en route-optimalisaties, hebben we onze tarieven, waar mogelijk, aangepast aan de hogere kosten. De uitdagende omstandigheden houden naar verwachting aan in 2023. Het is daarom cruciaal dat we blijven investeren in het versterken van ons fundament en het verstevigen van onze positie in een dynamische en zeer competitieve markt. Ook in 2023 zullen we onze dienstverlening vernieuwen en de klantwaarde verbeteren. Naast verschillende initiatieven voor efficiëntieverbetering, hoofdzakelijk bij Pakketten, kondigen we vandaag een vermindering van onze overhead aan van 200-300 fte en andere maatregelen om de indirecte kosten verder terug te brengen’.
FD is kritisch over de herhaaldelijke fouten voorspellingen van PostNL: ‘Het is voor werknemers en aandeelhouders te hopen dat de raad van bestuur het dit keer wel bij het rechte eind heeft.’ De ontwikkelingen op deze markt zijn kennelijk heel moeilijk in te schatten door nota bene de marktleider zelf. PostNL gaat hier steeds in de fout.
Vakbonden FNV en CNV zijn niet te spreken over de aangekondigde reorganisatie bij PostNL. Volgens FNV had PostNL ook nog winst kunnen maken zonder banen te schrappen, waardoor het voor de bond duidelijk is dat PostNL de aandeelhouders vooropstelt in deze keuze. Eerder was er al kritiek op de bestuurlijke drukte van de PostNL ceo die naast haar verantwoordelijkheid voor PostNL twee zware commissariaten heeft.
De vraag is of de aanpak van PostNL voldoende onderscheidend is om echt ‘klantwaarde’ te realiseren. Een meer van hetzelfde ‘operational excellence’-benadering vergt veel meer schaal dan PostNL als kleine Europese speler nu heeft. Een echte toekomstvisie mist (nog steeds). Bedrijven in de pakketsector moeten onderscheidende service gaan bieden. En dat baart mij wat PostNL betreft zorgen: de oplossing wordt nu vooral gezocht in kostenverlaging door mensen te ontslaan en nóg goedkoper te gaan werken. PostNL gaat concurreren op prijs terwijl ze ook zouden kunnen kiezen voor kwaliteit of innovatie.
Digitalisering
De versnelling van de digitale transformatie van PostNL vordert. Klant en consument zijn steeds vaker digitaal met het platform van PostNL verbonden. Er zijn inmiddels 7,8 miljoen consumentenaccounts (waarvan er 63% actief worden gebruikt).
PostNL versnelt daarnaast de uitrol van pakket- en briefautomaten (517 ultimo 2023) en stelt in de loop van 2023 zijn pakketautomaten open voor andere vervoerspartijen. De consument kan dan via een PostNL-pakket- en briefautomaat pakketjes van verschillende vervoerspartijen ophalen en verzenden. Wat dat gaat opleveren blijkt niet uit het persbericht. Wel stelt PostNL dat de rapportcijfers die consumenten het bedrijf hebben gegeven gelijk zijn gebleven; 84% van de ontvangers is tevreden.
Verduurzaming
De CO2-efficiëntie van het eigen wagenpark is in 2022 met 25 procent verbeterd ten opzichte van 2021. Dat realiseerde PostNL door de investeringen in duurzaamheid verder te versnellen, door meer gebruik van duurzame brandstoffen en door uitbreiding van het elektrische wagenpark naar 22 procent van de leveringen. Dat moet 100 procent zijn in 2030.
In 2022 heeft PostNL de resterende CO2-uitstoot van het eigen transport en van de bezorgpartners gecompenseerd. De voetafdruk is daarmee per saldo ‘net zero’.
Vesa/EP heeft 30 procent belang in PostNL
Vesa/EP, het beleggingsbedrijf van de Tsjechische miljardair Daniel Křetínský heeft inmiddels 30 procent belang in PostNL. Vesa/EP is ook grootaandeelhouder in Royal Mail. Wat hun plannen zijn met PostNL is niet duidelijk. Als Vesa/EP hun belang vergroot tot 30 procent, dan moeten zijn verplicht een overnamebod doen. Vesa/EP wil een plaats in de raad van commissarissen en dat gaat nu gebeuren.
Bpost stelt minder teleur
De nettowinst van het Belgische Bpost daalde ook, maar minder dramatisch dan bij PostNL. Bpost wijt de zwakkere cijfers ook aan de hogere energiekosten en de zes loonkostenstigingen. Daarnaast is het werkverzuim toegenomen. Daarnaaste spelen zwakke volumes in Noord-Amerika door Amazon dat steeds meer zelf doet in plaats van uitbesteedt, de kosten voor cross-border dienstverlener Landmark en een lager consumentenvertrouwen in de VS een rol.
Het Franse LaPost wist in 2022 juist weer goede cijfers te laten zien, dankzij innovatie en diversificatie.
Walther Ploos van Amstel