PostNL stelt pakketautomaten open voor andere vervoerders

PostNL gaat in de loop van 2023 hun netwerk van pakketautomaten openstellen voor andere vervoerders. Dat betekent dat consumenten vanaf dat moment pakketjes van verschillende vervoerders in een PostNL-pakketautomaat kunnen ophalen en verzenden. Dit is een boeiende ontwikkeling in de pakketmarkt om consumenten zo meer (duurzame) opties te geven.

Met pakketautomaten kunnen consumenten zelf bepalen waar en wanneer zij hun pakketje ophalen of wegbrengen. De meeste PostNL-pakketautomaten zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Met het openstellen van de PostNL-pakketautomaten voor vervoerders wordt het voor klanten makkelijker hun pakketten op te halen of te verzenden op een moment dat ze zelf kunnen kiezen. Dat is goed nieuws voor klanten!

Barry Husman, Directeur Retail Benelux PostNL zegt erover: “Consumenten maken graag gebruik van de PostNL-pakketautomaten en vinden deze uiterst gebruiksvriendelijk. Om de klantbeleving verder te vergroten zijn we daarom nu druk bezig met het uitbreiden van het aantal PostNL-pakketautomaten en werken we toe naar de openstelling ervan.”

Integratie met IT-systeem

PostNL zet in op versnelling van digitalisering om klanten en consumenten een nog betere en unieke klantervaring te kunnen bieden. Voor het openstellen van de pakketautomaten bouwt PostNL een IT-platform zodat andere vervoerders een koppeling kunnen maken met de pakketautomaten van PostNL. Zo kunnen consumenten straks voor pakketten van verschillende vervoerders bij één pakketautomaat terecht.

Uitbreiding netwerk PostNL-pakketautomaten

Inmiddels staan er meer dan 400 PostNL-pakketautomaten in Nederland in veel verschillende gemeenten, waaronder Almere, Tilburg en Breda. De automaten staan ook bij partners zoals KPN, Jumbo, Gamma, Karwei en Q-park vestigingen. Om het doel van 1.500 PostNL-pakketautomaten in 2024 te bereiken, is PostNL in gesprek met gemeenten en andere geïnteresseerden.

Nog best wat vragen onbeantwoord

Het persbericht van PostNL zegt niets over de kosten die andere vervoerders moeten gaan betalen en hoe de ‘first mile’ naar de pakketautomaten wordt geregeld. Een woordvoerder van PostNL laat Twinkle desgevraagd weten dat vervoerders die gebruik maken van de pakketautomaten een vergoeding per reservering van de kluis betalen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de grootte van het kluisje en het aantal dagen dat een pakket in het kluisje ligt.

Het persbericht zegt ook niets over de noodzakelijke investeringen in de uitbreiding van het netwerk van pakketpunten. PostNL scoorde net een slecht kwartaal.

Het is een interessante case voor onze studenten: wordt het echt duurzamer, waar zet je de pakketautomaten neer, hoe plan je de capaciteit, hoe regel je de bevoorrading van de pakketautomaten en hoe betrek je de consument op drukke dagen bij een slim gebruik van de pakketautomaten? En wat zou je doen met de bestaande bemande afhaalpunten? En, tenslotte, hoe ontwikkel je lokaal overheidsbeleid voor de vestiging van pakketautomaten?

Wat gaan consumenten doen?

Spannende vraag is wat de consumenten gaan doen. Het afhaalgedrag is de laatste 10 jaar niet veranderd. Bijna 90 procent klant laat het pakje aan huis (of bij de buren) komen; 13% van de pakjes wordt afgehaald, steeds vaker in de winkel. De pakketbezorgers zijn steeds beter in staat op afspraak te leveren. Dan is afhalen eigenlijk niet meer nodig, toch? Een kleine groep consumenten kiest bewust voor afhalen en is zelfs bereid ervoor te betalen.

Dat consumenten straks voor pakketten van verschillende vervoerders (en webwinkels) bij één pakketautomaat terecht kunnen zou wel eens een game changer kunnen zijn.

Walther Ploos van Amstel.

Foto: PostNL

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW