PostNL stopt met de bezorging van food. De markt heeft zich anders ontwikkeld dan verwacht en veel grote klanten verzorgen zelf hun bezorging. Dat liet PostNL weten aan @FoodClicks. Bestaande klanten moeten op zoek naar andere bezorgers.
Niet winstgevend
Niet alleen bestaande klanten hebben een eigen bezorging opgezet, ook potentiele klanten hebben dat gedaan. ‘Daarnaast hebben die klanten ook allemaal verschillende bezorgwensen, zoals onder andere de dag van bezorgen en het tijdstip’, laat een woordvoerder van PostNL aan @FoodClicks weten, waardoor een evenwichtige spreiding van bezorgen over de week nauwelijks mogelijk was. PostNL zag daardoor geen mogelijkheid om ‘een efficiënt, duurzaam en op lange termijn rendabel dedicated netwerk voor Food te bewerkstelligen’.
Verstrade
PostNL blijft actief in andere takken van de foodmarkt zoals met de online foodmarktplaats VersTrade. De deelname van PostNL in Verstrade past wel in de huidige strategie omdat in de Pakketten en Logistics Solutions netwerken het bezorgen van gekoelde producten blijft bestaan, net als het beheren van voorraad of verwerken van bestellingen.
VersTrade biedt met een online marktplaats een centrale plek voor producenten om hun producten landelijk af te zetten. Terwijl de bestelling, betaling en bezorging in één keer geregeld wordt. VersTrade biedt efficiency door bundeling en structuur in de inkoop bij veel verschillende leveranciers. Anne&Max is een klant van het eerste uur en VersTrade heeft in 2021 ook het on-demand bezorgbedrijf Gorillas als klant.
Bron: @FoodClicks