Retailorganisaties maken mooie sier met hun webwinkels en hun omnichannel-applicaties. Tegelijkertijd laten ze een fortuin uit handen glippen door logistiek geknoei. “Retailers hechten logischerwijs veel waarde aan merkbeleving. Wat ik de organisaties verwijt, is dat de aandacht voor logistiek geen gelijke pas heeft gehouden.
Walther Ploos van Amstel stelt op shoppermarketingupdate.nl het volgende:
Albert Heijn probeert on line al meer dan tien jaar geld te verdienen. Door een goede supply chain achter Albert.nl, in combinatie met pick-up-points, gaat dat uiteindelijk wel lukken”, aldus logistiek specialist Walther Ploos van Amstel.
Menig winkelmerk zet zich in de markt als omnichannel-retailer. Logisch, vindt Ploos van Amstel, die o.a. verbonden is aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Winkelmerken die zich niet als zodanig profileren, krijgen de handen van shoppers niet meer op elkaar. Toch mag je ook de ogen niet sluiten voor back office-prestaties. Wat dat betreft is er nog een wereld te winnen: transport, magazijnhandling- en voorraadprocessen verlangen aanmerkelijk meer aandacht. “Coolblue is eigenlijk de enige partij die deze omnichannel-processen daadwerkelijk goed in de vingers heeft zitten”, stelt Ploos van Amstel.
Belang
Waar het werkelijk aan schort, stelt de specialist, is dat het belang van data alignment nog onvoldoende wordt beseft: transparante communicatie is in veel sectoren een brug te ver. “Toch kan het wel. In de vliegwereld is er met Amadeus sprake van één vliegticketsysteem. Banken maken mondiaal gebruik van de Swift-code en in de wereld van containervervoer werken alle betrokken met de Portbase-systematiek. Retailers met uiteenlopende assortimenten, food en non food, hebben de keten daarentegen nog lang niet gesloten. We zijn jaren en jaren verder voordat deze kwesties zijn gladgestreken.”
Broodnodig
Het is absoluut geen schande dat de detailhandel worstelt met dit vraagstuk. Geen enkele partij kan bogen op jarenlange multi- of omnichannel-ervaring. Wat je wel mag constateren is dat retailpartijen verschrikkelijk veel geld verkwanselen door gebrekkige aandacht voor ketenintegratie: “Er zijn weliswaar goedwerkende deeloplossingen, op transport-, magazijn- of voorraadgebied, maar er bestaat absoluut nog geen overkoepelende systematiek. En dat is absoluut broodnodig wil je in de toekomst komen tot een goed werkend businessmodel”, zegt de specialist.
Gebrek
Daarbij wijst hij onder andere wijst naar gebrek aan regie bij voorraadbeheer. “De kunst is om precies de juiste voorraad op de juiste plek te krijgen. Zo ver zijn we nog lang niet. Wat je nu ziet, is dat retailers in een omnichannel-omgeving voorraden van hot naar her slepen en hun winkelvoorraad kannibaliseren.”
Vier hobbels
Tussenconclusie: de ideale omnichannel-wereld blijft voorlopig een stip aan de horizon. Tot die tijd zijn er drie (of vier) belangrijke hobbels die overwonnen moeten worden.
Hobbel 1: “Veel partijen houden helemaal niet van transparantie. Mijn opa had een groothandel. Hij scheurde de labels van de producten af in de angst dat zijn klanten de herkomst van die artikelen zouden ontdekken. Dat conservatisme zie je nog steeds. In branches waar artikelnummers op straat liggen, bestaat er grote kans op verschuivende marktaandelen. De dhz-branche zit middenin die fase: de aannemer koopt straks ook zijn Makita-boormachine via Bol.com.”
Hobbel 2: “Als je een kledingmaat XL bestelt, moet je er zeker van zijn dat die kleding past. In de praktijk blijkt dat XL bij de ene retailer iets heel anders betekent dan bij zijn collega. Dat moet veranderen. Er moet wereldwijd afspraken bestaan over wat artikelgegevens precies voor waarde hebben. Dat lijkt gemakkelijk, maar is het niet: de barcode heeft er veertig jaar over gedaan om zijn huidige populariteit te krijgen.”
Hobbel 3: “Er moet een organiserende partij opstaan, die de regelgeving bepaalt. Albert Heijn is voortrekker geweest bij de barcode, maar ook de overheid kan die rol vervullen. Dat doet bijvoorbeeld de Food and Drug Administration in de VS: die schrijft precies voor aan welke (data-)richtlijnen medicijnfabrikanten zich hebben te houden.”
Hobbel 4: “Dat is eigenlijk geen echte hobbel, want binnenkort bestaat die niet meer: de achterstand in automatisering. Software kent een dusdanige hoge omloopsnelheid dat die achterstand spoedig is verdwenen.”
Slotvraag: wanneer is er sprake van het omnichannel-paradijs?
“Er bestaan voorlopers, zoals Bol.com, Coolblue of Hema, die al heel behoorlijk voorraadbeheer weten af te stemmen op online en offline shoppergedrag. In het buitenland heb je partijen als het Britse Schuh. De rest heeft nog een behoorlijke achterstand goed te maken. Niet eerder dan over vijf jaar zal er breed sprake zijn van een goeddoortimmerde offline en online voorraadsynergie.”
Bron: http://www.shoppermarketingupdate.nl/prachtige-webwinkel-krakkemikkige-logistiek-2/