Help, waarom haal ik mijn SLA-afspraken niet? Waar zitten de knelpunten en hoe erg is dat? Hoe optimaliseer ik mijn retourenlogistiek? Process Mining is een nieuwe technologie, bedacht door Professor van der Aalst en zijn vakgroep op de Technische Universiteit Eindhoven. Hiermee wordt met behulp van transactiedata uit informatiesystemen de daadwerkelijk gevolgde processen en proceslogistieke informatie gehaald kan worden. Hierdoor is het mogelijk om zeer snel en accuraat proces- en organisatiemodellen te ontdekken, deze tot leven te wekken (animeren) en analyses uit te voeren. Dit zijn trajecten die voorheen maandenlang konden duren. Naast het procesmodel zijn dus ook modellen mogelijk vanuit het organisatorische perspectief (social network). Zo’n organisatiemodel brengt de wijze in beeld waarop teams en medewerkers hebben samengewerkt, wederom in de vorm van animaties. Een goede beschrijving staat op digitaalbestuur.nl.
Dat moet interessante mogelijkheden bieden voor logistiek! Waarom is het zo lastig om logistieke processen beheerst te laten verlopen, terwijl we alles weten over de processen? We barsten van de managementinformatie uit onze ‘data-warehouses’. Lekker ‘minen’ in je data-warehouse en je hebt weer de mooiste statistiekjes en grafiekjes.
Maar, je kent ook de makke van die managementinformatie. Je hebt stapels gegevens over hoe lang de customer service-medewerker aan de telefoon hangt, hoe lang de klant erover doet iets op internet te bestellen en hoe lang de monteur over de reparatie deed. Maar geen enkel zinvol beeld waarom het zo lang duurde en nog belangrijker wat je moet doen om die tijd te verkorten. Je wilt toch eigenlijk weten hoe je echt hebt gewerkt! Wie gaat de uitdaging aan?