De Topsector Logistiek en Scania testten in Rotterdam of een (plug-in)hybride truck (PHEV) volgens de gestelde eisen van een zero-emissiezone rijdt. De proef met de plug-in hybride vrachtwagen in de zero emissie zone was leerzaam en geslaagd.
Logistieke bedrijven en voertuigleveranciers zien kansen voor PHEV voertuigen. Daarmee wordt in de zero-emissiezones emissievrij gereden en is er door de dieselaandrijving geen beperking in actieradius. PHEV voertuigen kunnen daarom goed functioneren als tussenstap naar volledig elektrische voertuigen. Deze vrachtauto’s hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.
Om te testen of een plug-in hybride truck volgens de gestelde eisen kan rijden, organiseerde de Topsector Logistiek samen met Scania en Buck Consultants International een proeftuin in Rotterdam. Tijdens deze proeftuin werden bewust diverse situaties gecreëerd om te zien of het voertuig juist reageert. Hierbij is het belangrijk dat het voertuig op tijd overschakelt naar de juiste aandrijfvorm en het systeem overtredingen juist registreert.
Er zijn de praktijk geen belemmeringen voor de inzet en handhaafbaarheid van (plug-in) hybride trucks in de ZE-zone. Toelaten van deze voertuigen in de ZE-zone is daarmee een goede stap en voorkomt dat transporteurs tot net voor 2025 blijven kiezen voor dieselvoertuigen.
Ook het hybride voertuig, zoals ingezet tijdens de proeftuin, bleek prima in staat om de rit door Rotterdam volledig emissievrij uit te voeren. Uiteraard is de range wel beperkter dan bij een PHEV maar daar kan in de planning rekening mee gehouden worden.
Technisch gezien bleek er geen directe reden om in de uitwerking van de tijdelijke toegang voor hybrides onderscheid te maken tussen HEV en PHEV. De onderzoekers bevelen daarom aan om hybride trucks techniekneutraal toe te laten en de keuze tussen beide varianten aan transporteurs over te laten op basis van hun logistieke vereisten.