PwC: Europese markt voor laadinfra voor vrachtwagens is 36 mrd euro

E-trucks streven in 2035 de dieseltrucks voorbij in verkoopaantallen. De meeste nieuwe trucks zullen dan een vorm van elektrische aandrijving hebben, voorspelt adviesbureau PwC. Na een langzame start gaat de invoering van de e-truck de komende jaren razendsnel.

TCO

In 2035 zullen de meeste nieuw verkochte vrachtwagens elektrisch zijn, volgens PwC. Hoewel e-trucks in aanschaf duurder blijven dan diesels, liggen de totale kosten van gebruik (TCO) over zeven jaar al 30 procent lager dan die van diesel. De kosten van onderhoud vallen lager uit. Verder worden accu’s steeds goedkoper en zal het opschalen van de productie door OEMs de kosten eveneens drukken. Voor internationaal transport geldt bovendien dat de tolheffingen voor e-trucks in Duitsland lager zijn. Dieseltrucks worden juist duurder in gebruik door stijgende CO2-prijzen.

Batterij elektrisch- en waterstof-technologie worden beschouwd als concurrerende technologieën voor de toekomst dankzij dalende voertuigkosten, dalende energieprijzen en acceptatie door het publiek. Het concurrentievermogen van bovenleidinghybride vrachtwagens en op synthetische brandstof rijdende (conventionele) vrachtwagens is twijfelachtig. Voor bovenleidinghybride vrachtwagens worden hoge aanloopinvesteringen in combinatie met onderbenutting van de infrastructuur verwacht. Voor op synthetische brandstof rijdende (conventionele) vrachtwagens zijn hoge investeringen in primaire energie nodig.

Laadinfrastructuur

Vanwege de verwachte groei moet het Europese netwerk van laad- en waterstofstations snel worden uitgebreid. PwC berekent dat hiervoor 36 miljard euro nodig is; een aantrekkelijke markt voor aanbieders. Om de benodigde groene elektriciteit op te wekken, moeten 21.000 extra windturbines worden geplaatst.

Europese transportministers kondigden aan dat ze de infrastructuur voor elektrisch transport flink willen uitbreiden. Er moet elke 60 kilometer een laadstation komen en elke 100 een waterstoftankstation. En ze moeten er sneller komen: in 2028 in plaats van 2031.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW