PwC over e-commerce: nauwkeurigheid is belangrijker dan snelheid

De Europese markt voor ‘last mile delivery’ zal tegen 2027 naar verwachting bijna verdubbeld zijn tegenover 2022. Dat stelt PWC in de PwC Retail Monitor 2023.

De groei van e-commerce vertoont geen tekenen van vertraging, hoewel er veel uitdagende factoren zijn: meer spelers betreden de markt, de spelregels lijken definitief veranderd door de covid-pandemie en terwijl klantgerichte diensten zoals duurzaam bezorgen steeds belangrijker worden, rijden er nog dagelijks vele bestelauto’s rond.

De sector lijkt aan de vooravond te staan van een paradigmaverschuiving en de belangrijkste vraag is: hoe zal ‘last mile delivery’ veranderen voor retailers en consumenten onder aanhoudende groei en druk van maatschappelijke trends?

De PwC Retail Monitor 2023 verkent de huidige stand van zaken van ‘last mile delivery’ en geeft richtingen voor de toekomst op basis van vier succesfactoren:

  1. Nauwkeurigheid – levering van de juiste bestelling op het juiste moment op de juiste plaats
  2. Snelheid – levering aan de klant binnen de kortste tijd na plaatsing van de bestelling
  3. Gemak – het bieden van aanvullende diensten die gericht zijn op een klantgerichter bezorgproces
  4. Winstgevendheid – omzet verbeteren en kosten verlagen

De voornaamste conclusie voor de retailsector is dat – na de pandemie – nauwkeurigheid belangrijker is dan snelheid. Retailers zullen succesvol zijn als ze de balans vinden tussen het managen van en het voldoen aan de verwachtingen rondom levertijd, locatie en gemak.

Uit het onderzoek blijkt dat dit niet eenvoudig is. PwC heeft het percentage leveringen ‘on time in full’ (OTIF) gemeten. Hoewel ‘in full’ in de meeste gevallen wordt bereikt (negentig procent van de klanten meldt een volledige levering), blijkt het leveren ‘on time’ iets uitdagender te zijn. Twintig procent van de klanten meldt dat ze de levering niet ontvingen in het beloofde tijdvenster. De supermarkten zijn een voorbeeld voor de rest van de detailhandel. Dit is de meest betrouwbare subsector die uit ons onderzoek naar voren komt: klanten melden dat supermarkten in bijna alle gevallen hun beloofde bezorgtijd en -datum nakomen.

De Retail Monitor is een jaarlijks onderzoek dat PWC uitvoert met meer dan vijftig retailers uit verschillende subsectoren, van wie financiële data en visie op ‘last mile delivery’ zijn gebruikt om sectorinzichten te formuleren. In het onderzoek is dit jaar feedback verzameld van consumenten over hun ervaring met ‘last mile delivery’.

Bron: PwC Retail Monitor 2023

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW