RAI onderzoek: trage overgang naar elektrische bestelauto’s

Koninklijke RAI Vereniging heeft vandaag de resultaten van haar derde “Monitor Lichte Bedrijfs­wagens” gepresenteerd. Dit onderzoek, uitgevoerd door VMS | Insight, biedt inzicht in de huidige en toekomstige behoeften van bedrijven bij hun wagenpark, met een focus op de transitie naar duurzame mobiliteit en elektrificatie.

“Het onderzoek onthult een trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfs­wagenparken. Daarom blijft subsidiering en stimulering noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken.”, aldus Huub Dubbelman, voorzitter sectie personen­auto’s en lichte bedrijfs­wagens.

Het onderzoek belicht diverse thema’s, waaronder Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) en de gevolgen van de afschaffing van de BPM-vrijstelling, gebaseerd op inbreng van meer dan 600 ondernemers. Het biedt een scherp inzicht in de uitdagingen en kansen op het gebied van verduurzaming en de transitie naar elektrische voertuig­en binnen de Nederlandse bedrijfs­wagenparken.

Het onderzoek laat zien dat de transitie naar zero-emissie vrachtvervoer vooral bij het kleinbedrijf nog niet leeft. “Subsidiering van elektrische bestel­wagens blijft voorlopig noodzakelijk, omdat de maatregelen die de overheid heeft genomen, zoals de invoering van ZES-zones en het afschaffen van de bpm-vrijstelling op dieselbestel­wagens niet het gewenste effect lijkt te hebben.”

Transitie vereist meer stimulans

Ondanks de bekendheid met de ZES-zones en het stopzetten van de BPM-vrijstelling, blijkt slechts een derde van de ondernemers gemotiveerd om elektrische bestel­wagens aan te schaffen. De rest kiest voor alternatieve maatregelen, zoals het aanschaffen van nieuwe dieselbestel­wagens voor eind 2024, langer gebruikmaken van huidige voertuig­en, of het importeren van gebruikte dieselbestel­wagens uit het buitenland.

Grote wagenparkbeheerders tonen meer betrokkenheid bij duurzaam mobiliteits­beleid dan het midden- en kleinbedrijf, dat achterblijft en meer stimulansen nodig heeft. Huub Dubbelman benadrukt dat als de overheid daadwerkelijk de overstap naar zero-emissie vervoer in de bestel­wagensector wil bevorderen, zij duurzaam ondernemerschap moet belonen.

Bedrijven met een kleine vloot zijn nog het meest zoekende naar oplossingen om te voldoen aan de Zero Emissie Stadslogistiek. Indien men wel een oplossing ziet, dan is dit ofwel de inzet van volledig elektrische bedrijfswagens ofwel ze zoeken alternatieve oplossingen. Bedrijven met een grote vloot zien veel meer verschillende oplossingen. Bedrijven met een grote vloot kiezen er vaker voor distributie van de last mile met eigen emissievrije voertuigen te verzorgen, inzet van kleinere voertuigen, maar ook het terugdringen van het aantal voertuigen.

Zorgen

Belangrijkste conclusies

  • Verduurzaming: Grotere bedrijven richten zich actiever op verduurzaming van vervoer. Het aandeel bedrijven dat niet actief is in verduurzaming, steeg echter van 16% naar 28%.
  • Zero Emissie Zones: Bekendheid met Zero Emissie Stadslogistiek groeit sterk (86% in 2023). Vooral bedrijven met grote vloten, verwachten dat dit een grote invloed heeft op de samenstelling van het wagenpark.
  • BPM-vrijstelling: 80% kent de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor lichte bedrijfs­wagens. Dit heeft invloed op de voertuig­keuze en voertuig­inzet: onder andere langer doorrijden met de huidige bedrijfs­wagen, aankoop jonge occasion, parallelimport of vervroegde overstap naar EV’s.
  • Keuzecriteria: Betrouwbaarheid blijft het belangrijkste criterium voor alle wagenparkgroottes, terwijl wegligging en rijgedrag voor kleinere parken van belang zijn. Kosten/TCO en actieradius zijn cruciaal voor middelgrote en grote wagenparken.
  • Transitie naar EV vertraagt: Intentie om voor EV’s te kiezen is afgenomen door onduidelijkheid over regelgeving en gevolgen van ZE-zones en BPM-veranderingen. Grote wagenparken tonen meer interesse, terwijl kleinere parken terughoudender zijn.
  • Aanschafintenties: Tot 2024 worden nog veel diesels aangeschaft, maar de interesse in elektrische voertuig­en zal toenemen. Grote wagenparken kiezen nu al vaker voor EV’s.
  • Dealer en Service: De rol van dealers wordt belangrijker, vooral voor grote wagenparken die behoefte hebben aan uitgebreide service en flexibele mobiliteitsoplossingen.

 

Bron: RAI Vereniging

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW