RAI vraagt minister Harbers om oplossing rijbewijskwestie elektrische bestelauto’s

Afgelopen vrijdag heeft de RAI Vereniging minister Harbers een brandbrief gestuurd over de rijbewijskwestie voor zwaardere elektrische bestelauto’s. Die kwestie staat invoering elektrische bestelauto’s in de weg en houdt reeds aangeschafte bestelauto’s van de weg.

Onwerkbaar

Het is een onwerkbare situatie. Bij het aflopen van de gedoogregeling kunnen reeds verkochte en afgeleverde voertuigen niet langer bestuurd worden door bestuurders met een B-rijbewijs. Het is niet mogelijk deze bestuurders allemaal op korte termijn bij te scholen en ze een C-rijbewijs te laten halen. En zouden de eigenaren van deze voertuigen al bereid zijn daarin te investeren, dan zullen zij de betrokken bestuurders snel verliezen; er is in Nederland een tekort aan chauffeurs met een C-rijbewijs.

Ook het dan maar beladen van deze voertuigen met minder goederen om daarmee niet boven het gewicht van 3.500 kg uit te komen is geen optie, omdat dat economisch niet rendabel is, stelt RAI Vereniging

Dit betekent dat de betrokken voertuigen ofwel stil komen te staan, ofwel verkocht zullen moeten worden aan kopers in de Europese landen waar de vrijstellingsmogelijkheid wel is benut. Voorts kan voorzien worden dat de betrokken leden van RAI Vereniging in een aantal gevallen gehouden zullen zijn de voertuigen terug te nemen.

Verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid is volgens RAI Vereniging geen argument om een inmiddels al jaren bestaande regeling stop te zetten op een termijn van zes maanden. Alles wat over dit aspect bekend is was ook al bekend in 2019. Als recent nieuwe informatie bekend zou zijn geworden dan is dat mogelijk een reden om een einde te maken aan de regeling, maar dat had dan wel met onmiddellijke ingang moeten gebeuren en niet pas over een half jaar.

Overbrugging wel degelijk mogelijk

De constatering van de minister dat de huidige ‘Derde Rijbewijsrichtlijn’ het niet mogelijk zou maken een tweede pilot te houden om bovenbedoelde termijn te overbruggen, kan RAI Vereniging niet volgen.

Naar het oordeel van RAI Vereniging zijn er geen valide redenen om de gedoogregeling niet te continueren en/of op zeer korte termijn een AMvB vast te stellen waarmee het Reglement rijbewijzen en het Arbeidstijdenbesluit vervoer (tijdelijk) worden gewijzigd, en daarmee uitvoering gevend aan de eerder gedane toezegging om te komen tot een permanente vrijstellingsregeling.

Bron: RAI Vereniging

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW