Returnista: hoe maak je retouren winstgevend?

Retourzendingen staan bekend als een blok aan het been van webwinkels, maar de broers Quinten en Olivier Muller van Returnista draaien het om: zie het juist als een kans om de klanttevredenheid te verhogen, waardoor kopers vaker bestellen. Ze doen mee met de Sprout Challenger50 van 2020.

Returnista stroomlijnt de online retourproces van vijfhonderd webwinkels, waaronder grote spelers als Asos, Decathlon en JoshV. Retourzendingen kunnen op verschillende manieren worden teruggestuurd naar een webwinkel, waaronder door ze thuis op afspraak te laten ophalen.

Quinten Muller van Returnista: ‘We dagen de gehele online markt uit om met een kritische blik naar alle processen te kijken en die met behulp van data te optimaliseren. Dit heeft een positieve invloed op omzet, kosten en het milieu, want data vermindert het aantal retouren.’

De broers Muller bedachten Returnista toen zij weer een in de rij stonden bij een sigarenboer om een paar niet-passende schoenen terug te sturen. Voor de logistieke afhandeling dragen postbezorgers DHL en UPS zorg.

Returnista wil ook de terugbetalingen bij retouren stroomlijnen. Transacties die nu nog vaak enkele dagen op zich laten wachten, waardoor de consument het geld in de zak houdt.
Na aanmelding van een retour krijg een koper direct een coupon waarmee hij of zij meteen door kan shoppen in dezelfde webwinkel. Als de coupon niet binnen de verwerkingstermijn van de retour wordt verzilverd, dan krijgt een klant alsnog het geld terug. Dat is slim bedacht!

Bron: Sprout

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW