Er is een run op dieselauto’s, schrijft NOS. Dit jaar zijn er al bijna 40.000 nieuwe dieselauto’s geregistreerd. Dat is een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging. De RAI vereniging maakt zich met name zorgen over de keuringscapaciteit van de RDW als gevolg van de hoge verkoopcijfers
De introductie van zero-emissie zones en de invoering van de BPM-aanschafbelasting op busjes vanaf 2025 leiden ertoe dat veel ondernemers nog snel een diesel bestelauto aanschaffen. Nieuwe dieselauto’s die voor 2025 zijn aangeschaft, mogen nog tot 2028 rondrijden. In Nederland rijden meer dan een miljoen bestelauto’s rond. Nog geen 3% daarvan rijdt elektrisch.
NOS meldt dat gemeenten, ondernemers en branche-organisaties vragen om meer duidelijkheid en minder uitzonderingen nu het merendeel van de politieke partijen in de nieuwe coalitie de invoering van de zones juist wil uitstellen. Het uitstellen van de zero-emissiezones is ingewikkeld, omdat gemeenten daar zelf over gaan. Veel gemeenten lijken vooral door te willen gaan. Bovendien stellen steeds meer opdrachtgevers zero-emissie eisen aan hun leveranciers en logistieke partners.
Ondernemers die nu voor de aanschaf staan doen er goed aan eerst na te denken waarvoor ze hun bestelauto gaan inzetten (welke ritten, ladinggewicht en actieradius) en vervolgens een zorgvuldige, meer-jaren planning, te maken van de investeringen in voertuigen en laadinfrastructuur, de operationele kosten en mogelijke subsidies. Let vooral goed op de lokale zero-emissie plannen. En vraag advies aan de dealer, leasemaatschappij, logistiek makelaar of accountant over de aanschaf, financiering en laadinfrastructuur. Laat je vooral niet gek maken! Vaak is elektrisch rijden een betere, en voor de toekomst duurzame, optie.
En kijk naar de subsidieregelingen. De SEBA subsidie staat nog open.
Kijk deze video als je meer wilt weten over de zero-emissie zones.
Walther Ploos van Amstel.