De Europese Commissie heeft de oprichting goedgekeurd van een joint venture door Scania CV uit Zweden en Sennder Techologies uit Duitsland.
De joint venture gaat zware batterij-elektrische vrachtwagens leveren op basis van een ‘pay-per-use’-model, samen met de bijbehorende digitale, fysieke en commerciële diensten. Scania zorgt daarbij voor de elektrische trucks. Sennder is een digitale expediteur van vrachtvervoer over de weg die een breed scala aan volledige vrachtwagenladingsdiensten aanbiedt aan verladers in heel Europa. Wat eigenlijk nog ontbreekt is een supply chain finance partner.
Het is een interessant nieuw ecosysteem. Scania blijft eigenaar van de vrachtwagens, Sennder regelt de planning. Wat is dan de rol nog van de logistiek dienstverlener of die van de eigen rijder? Wie heeft straks de regie van keten? Hoe zit het met de verdienmodellen in de toekomst? Halen transporteurs hiermee niet het Paard van Troje binnen?
De joint venture wordt interessant om te volgen. Ook omdat andere spelers zoals Einride in de markt stappen met grote vloten.
Walther Ploos van Amstel.