Amsterdamse verkeersplannen komen nu steevast met een waarschuwende bijsluiter. De plannen zijn ‘schijnveilig’. Op het fietspad bij de Odebrug wordt alsnog een vluchtheuvel aangelegd. Die komt midden op het fietspad, zodat voetgangers per rijrichting kunnen oversteken. Fietsers kunnen aan weerszijden van de heuvel langs denderen. Geen enkel fietser stopt voor de voetgangers bij het zebrapad hier. Echt een vluchtheuvel dus.
Na de renovatie zou de chaos bij de oversteekplaats op de Odebrug voorbij moeten zijn, maar dat bleek niet het geval. Er waren nog steeds botsingen, en soms liepen de spanningen zo hoog op dat er klappen vielen. In de nieuwe situatie was bovendien het voetgangersverkeerslicht verdwenen. De ontwerper concludeerde dat een zebrapad over een tweerichtingsfietspad schijnveiligheid biedt. Ook een verkeerslicht is schijnveilig. Waarom was het ontwerp niet intrinsiek veilig bedacht? Onmacht, onkunde of onwil?
Ondertussen wordt opnieuw een zebrapad over een druk tweebaansfietspad voorgesteld, nu bij de Zeeheldschool op de Van Diemenstraat. Tijdens de inspraakavond hierover werd gezegd dat er geen geld is voor een beter ontwerp… alsof er een prijs is voor verkeersveiligheid.
Bij de Jan van Galenstraat daarentegen komt er toch geen zebrapad, omdat dat wederom als schijnveilig wordt bestempeld. En dan is er nog de Rozengracht, waar fietsers en voetgangers tegelijkertijd groen licht krijgen vanuit alle richtingen. Dat is wel heel bijzonder onveilig (maar, wel het nieuwe normaal, blijkt).
Ik word hier moedeloos van. De mensen die verantwoordelijk zijn voor onze verkeersveiligheid lijken zich steeds vaker te verschuilen achter het excuus van schijnveiligheid. Met hun deskundigheid en ervaring zouden ze juist intrinsiek veilige verkeerssituaties en verkeerslichtregelingen moeten ontwerpen die bescherming bieden aan álle verkeersdeelnemers, en in het bijzonder de kwetsbare voetganger. Daarvoor zijn ze opgeleid en betalen we hun; het is hun vak. Maar in Amsterdam blijft de voetganger vogelvrij. Dat is niet schijnveilig, dat is schijnheilig.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: Verkeersveiligheid vraagt om mensenstraten en niet om nog meer mobiliteit