Shippeo helpt UNILIN met het vergroten van klanttevredenheid

UNILIN heeft Shippeo’s oplossing voor LTL-zendingen geselecteerd om tijdig vooraf, intern en extern, te worden geïnformeerd over de aankomsttijden van leveringen. Met deze oplossing van Shippeo, een specialist in real-time transportation visibility, zal de Belgische producent van vloerbekleding, panelen en isolatieproducten zijn service en efficiëntie een boost kunnen geven.

UNILIN heeft 15 merken, waaronder het Quickstep-merk voor vloerbekleding. Het bedrijf levert zijn producten aan klanten in meer dan 23 landen in heel Europa. Vanaf acht locaties met fabrieken, magazijnen en crossdock-centra verstuurt UNILIN met een netwerk van twintig vervoerders meer dan 100.000 zendingen per jaar aan gespecialiseerde klanten in de doe-het-zelf-sector en bouwmaterialengroothandel.

Verbeteren klanttevredenheid

Door een gebrek aan inzicht in de kwaliteit en doorlooptijden van het extern transport en het ontbreken van ontvangstbewijzen moest UNILIN op zoek naar een oplossing voor optimalisatie van de supply chain en stroomlijning van de processen. Het doel: verbetering van de klanttevredenheid en behoud van de concurrentiepositie in de markt. Een fijne bijkomstigheid is dat financiele claims wegens afwijkende levertijden snel en eenvoudig kunnen worden geadresseerd en weerlegd.

Door implementatie van Shippeo’s oplossing voor real-time transportation visibility is UNILIN in staat om de actuele positie van alle zendingen die onderweg zijn te verzamelen en klanten proactief te informeren over mogelijke vertragingen.

Cruciaal was Shippeo’s ondersteuning voor het volgen van less-than-truckload-zendingen (LTL), aangezien dat de belangrijkste en meest complexe transportwijze is in de supply chain van UNILIN. Shippeo’s oplossing is speciaal ontwikkeld om de problemen bij het volgen van LTL-zendingen te verhelpen door gebruik te maken van geavanceerde integraties in combinatie met machine learning en artificial intelligence.

De real-time verzamelde gegevens en analyses, samen met de automatisch gegenereerde ontvangstbewijzen, zijn voor gebruikers toegankelijk via de portal van het Shippeo-platform. De statusinformatie in Shippeo zal ook aan de klanten van UNILIN beschikbaar komen via hun eigen klantenportal.

Fijnmazig inzicht in transport

Na het succes van de eerste business case voor real-time transportation visibility onderzoekt UNILIN nu of het voordeel kan worden uitgebreid met behulp van de mobiele applicatie van Shippeo. Omdat daarmee elk onderdeel van de zending individueel kan worden gevolgd, ontstaat een fijnmazig inzicht in de zendingen die met de eigen vloot worden uitgevoerd.

Dennis van Bodegom, directeur Noord-Europa van Shippeo, is blij met de samenwerking met UNILIN: “Onze organisaties delen allebei dezelfde gedrevenheid om een excellente dienstverlening te bieden. Ik ben ervan overtuigd dat onze oplossing voor real-time visibility en ons voorspellend vermogen zal leiden tot een geoptimaliseerde en proactieve supply chain waarvan zowel UNILIN als diens klanten zullen profiteren.”

Game changer

Geert van Damme, transport- en distributiemanager bij UNILIN: “Ik heb het nodige marktonderzoek gedaan. Veel bedrijven kwamen met suggesties voor oplossingen. Maar Shippeo was de enige die me kon overtuigen. Dat we onze klanten in staat kunnen stellen om volledig geautomatiseerd al onze LTL-zendingen te volgen, is een game changer. De data en de mate van inzicht waar we nu over beschikken, zorgt voor veel meer duidelijkheid over onze leverprestaties.”

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW