Sligro heeft afgelopen jaar forse met fors hogere kosten te maken gekregen. Daardoor kwam de nettowinst een stuk lager uit verwacht. De jaaromzet bedroeg afgelopen jaar €2,5 mrd, een stijging van 30,5% tegenover 2021 (het gevolg van minder lockdowns). De beurs reageerde negatief. Het aandeel daalde vandaag met meer dan 8% op de beurs. Sligro Food Group is nog steeds marktleider met een aandeel van 25,6%. Over de COVID jaren heen is Sligro Food Group grootste winnaar met 1,5% punt marktaandeel winst.
De logistieke kosten stegen van €91 mln in 2021 (4,8% van de omzet) naar €140 mln in 2022 (5,6% van de omzet); een relatieve stijging met 17%. Schaarste in chauffeurs en transportmiddelen dreven de prijs op en dat werd versterkt door de energiecrisis volgend op de oorlog in Oekraïne, de algehele inflatie en een stijging van de transporttarieven. Sligro heeft de continuïteit van levering aan de klanten steeds centraal gesteld, maar daarvoor wel veel extra kosten gemaakt voor buitenlandse chauffeurs, hotelovernachtingen en bijrijders die de Nederlandse taal machtig waren.
De verwachting was dat dit na de zomer minder noodzakelijk zou zijn, maar Sligro heeft dit tot diep in het vierde kwartaal moeten volhouden. In totaal zijn in 2022 de ‘extra’ lasten circa €12 miljoen voor de inzet van bijrijders en hotelovernachtingen van buitenlandse chauffeurs en €5 miljoen voor de inzet van koeriers om tekorten in regulier transport op te vangen. In de laatste paar maanden van 2022 zag Sligro dat rust in de keten ook weer voor afname van de logistieke kosten zorgde.
Verder waren er extra kosten door operationele verstoringen rond de livegang van een nieuw SAP ERP-landschap (€3 miljoen).
In 2023 wil Sligro een eigen volledig elektrisch transportbedrijf opzetten (SFGT) om de afhankelijkheid externe partners te verminderen en de vergroening van de transportvloot te versnellen.
Bron: Sligro