Verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) moet zich vanmiddag in de Amsterdamse raad verantwoorden over de proef met de knip in de Weesperstraat. Mijn bubbel zit er klaar voor; met bier en borrelnootjes.
Dat spoeddebat gaat niets opleveren. Het debat gaat namelijk niet over de vraag of het college en de uitvoerende mensen genoeg kennis en middelen hebben om de autoluwe ambities goed te regelen.
Voor de oppositie is het eenvoudig prijs schieten. Zij hebben zich stevig voorbereid aan de hand van stukken die via de pers en WOO-verzoeken boven tafel moesten komen. De vraag van vanmiddag is of de wethouder haar ambtenaren niet scherp heeft geïnstrueerd alle signalen vanuit de nood- en hulpdiensten door te geven of dat er is verzuimd door ambtenaren? In beide gevallen is dat zorgwekkend voor de wethouder, zegt Parool.
De coalitiepartijen lijkt het allemaal worst te zijn. Die steunen de wethouder door dik en dun. En daar zit de wortel van het probleem. Het college, en de coalitie, nemen de oppositie (en bewoners en ondernemers) niet serieus bij de autoluwe plannen.
Het spoeddebat helpt het noodzakelijke gesprek over de toekomst van de mobiliteit in Amsterdam niet verder. Dan zal de coalitie de oppositie, bewoners en ondernemers (en de buurgemeenten) echt serieus moeten nemen en echt willen betrekken bij de plannen die de hele Amsterdamse regio raken. Alleen samen kom je eruit. Als autoluw dan zo belangrijk is: investeer! Ook in de relaties met iedereen die belang heeft bij een aantrekkelijke stad.
Pijnlijk is dat door het spoeddebat de wethouder van verkeer en de wethouder van economische zaken hun lang van te voren geplande overleg met ondernemersorganisaties vandaag over de bereikbaarheid van Amsterdam moesten afzeggen. Dat is geen goede zaak. Wie neemt dit politieke en ambtelijke circus nog serieus?
Eind dit jaar komt de formele evaluatie van de proef met de knip op de Weesperstraat met de gemeenteraad. Helaas wordt die evaluatie enkel intern gedaan. De oppositie zal die evaluatie daarom schouderophalend voor kennisgeving aannemen. Wordt vervolgd…
Update 8 november
De wethouder heeft het debat overleefd. In antwoord op een vraag van VVD-raadslid Daan Wijnants geeft Van der Horst toe dat ze ‘wat betreft de informatievoorziening niet in control‘ was. Wat de PvdA betreft doet Amsterdam in de nabije toekomst niet zo’n groot verkeersexperiment.
De wethouder maakt haar excuses aan de raad: “sorry dat ik de raad niet goed heb kunnen informeren en goed heb geïnformeerd. Helemaal nu ik weet dat een projectteam bepaalde informatie mogelijk wel had ten tijde van het debat en dat het niet naar boven is gekomen. En waarom niet? Dat is voer voor psychologen denk ik.”
Walther Ploos van Amstel.
Het debat over de knip in de Weesperstraat van deze middag is blijk van weer een bewijs dat deze Stadsdeel CC de bewoners en bedrijven totaal niet serieus nemen. Er werd met geen woord gerept over al de ellende die ze met deze maatregel over ons hebben uitgegooid 6 weken lang! Van te voren waren ze al gewaarschuwd van vreselijke verkeers infarcten maar daar haalden ze hun schouders over op. Deze stad kan beter zonder deze onbekwame en zelfingenomen politici zijn eigen autobeleid regelen. Op mijn gestelde vraag hoeveel dit experiment gekost heeft is tot nu toe ook geen antwoord op gekomen.