Staatssecretaris Heijnen wil niet dat ondernemers bij zero emissie zones tussen wal en schip vallen

Staatssecretaris Heijnen (Ministerie van IenW) schreef de Tweede Kamer gisteren over de voortgang van de invoering van zero emissie zones. In de brief zegt de staatssecretaris begrip te hebben voor de signalen dat ondernemers minder comfort voelen met de huidige implementatie van deze zones.

De staatssecretaris schrijft: “Ik spreek regelmatig over dit onderwerp met logistieke partijen en verschillende branches, en ook in de dossiers Rijbewijs C voor elektrische bestelauto’s en netcongestie is de relatie met zero-emissiezones gelegd. Ik snap de zorgen en neem ze zeer serieus”.

Geen uitstel of afstel

De staatssecretaris wil geen uitstel of afstel. Haar zorg is dat er een lappendeken aan regels zal ontstaan: “De gemeenten gaan over de invoering van de zero-emissiezones en het Rijk over de harmonisering van de zones. Zonder harmonisering zullen gemeenten ieder onder eigen voorwaarden een zero-emissiezone invoeren en weet geen ondernemer meer waar hij aan toe is”. Een wijziging van de regels is niet haalbaar voor het ingaan van de eerste zero-emissiezones per 1 januari 2025.

Op 6 juli 2023 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen van het lid Van Haga die verzoekt om een ontheffing voor zero-emissiezones bij zwaarwegende redenen. Daarna is op 12 oktober 2023 in het Begrotingsdebat van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een motie van het lid Erkens c.s. aangenomen. Deze motie roept op om tot ten minste 2028 een ontheffing voor nieuwe zero-emissiezones te verlenen voor kleine ondernemers.

Tussen wal en schip

De staatssecretaris wil voorkomen dat ondernemingen tussen wal en schip vallen. Voor ondernemers en kleine mkb’ers voor wie de overstap per 2025 te snel gaat, voorziet het huidige beleid in een overgangsregeling, vrijstellingen en ontheffingen, stelt de staatssecretaris. Hiermee kunnen ondernemers op verschillende manieren uitstel krijgen.

Ook is met gemeenten afgesproken dat zij als sluitstuk van het systeem, lokaal aanvullend maatwerk kunnen leveren in de vorm van een ontheffing op grond van een hardheidsclausule. Daarnaast is het beleid dat kleinere bedrijven een hoger subsidie-percentage dan grotere bedrijven krijgen bij de Subsidie voor Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) en de Aanschafregeling Zero Emissie Trucks (AanZET).

Naar aanleiding van de motie Erkens c.s. heeft het ministerie contact gehad met een deel van de 29 gemeenten die een zero-emissiezone hebben aangekondigd. De gemeenten hebben aangegeven dat zij het huidige ontheffingenbeleid ondersteunend zien aan ondernemers die om verschillende redenen nu nog niet over kunnen stappen.

De staatssecretaris wil geen ontheffing of uitzondering van mkb’ers met voertuigen met emissieklasse 4 of lager. Deze voertuigen hebben nu ook al geen toegang tot bestaande milieuzones voor bestelauto’s. Dit terugdraaien zou een stap terug in de tijd zijn en betekent dat de luchtkwaliteit in steden ernstig zou verslechteren, aldus de staatssecretaris.

Monitoring stand van zaken

Het ministerie heeft een interne monitoring van acties, die nodig zijn voor de implementatie van de zero-emissiezones. Deze monitor wordt regelmatig geactualiseerd. De staatssecretaris zal hierop een onafhankelijke toetsing laten uitvoeren, en deze voor de zomer aan de Tweede Kamer sturen.

Bron: Ministerie IenW

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW