Stadsdeel Zuid is tevreden over pilot met afsluiten Van der Helstplein in de Oude Pijp

Op initiatief van de buurt was het Amsterdamse Van der Helstplein (in de Oude Pijp) zes weken afgesloten voor gemotoriseerd verkeer (van 30 mei tot 11 juli 2023). Tijdens deze periode heeft het stadsdeel Zuid de effecten van de wegafsluiting op het verkeer in de omliggende straten gemeten. De resultaten zijn vandaag bekend gemaakt.

De resultaten van de tellocaties zijn:

  • Locatie 1: Rustenburgerstraat. Het aantal gemotoriseerde voertuigen nam hier toe van 610 voertuigen naar 1190 voertuigen per etmaal.
  • Locatie 2: Tweede van der Helststraat – zuidzijde van het plein. Het aantal voertuigen nam af van 1900 voertuigen naar 910.
  • Locatie 3: Tweede van der Helststraat – noordzijde van het plein. Het aantal voertuigen nam af van 1690 voertuigen naar 1570.
  • Locatie 4: Henrick de Keijserstraat ten zuiden van de Rustenburgerstraat. Het aantal voertuigen nam toe van 130 naar 230.
  • Locatie 5: Henrick de Keijerstraat ten noorden van de Rustenburgerstraat. Het aantal voertuigen nam af van 450 naar 440.

Het effect op het verkeer was per saldo beperkt. De Rustenburgerstraat werd duidelijk veel drukker. Er is overigens geen onderzoek gedaan naar reistijden, omrijkilometers en bereikbaarheid voor stadslogistiek.

De buurtbewoners en -ondernemers waren positief over de vrijgekomen ruimte op het plein. Het plein kreeg zo een andere functie, waarbij het een rustigere uitstraling kreeg en mensen elkaar ontmoetten.

Tegelijkertijd uiten zij zorgen over de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid in de buurt. Ook vonden veel buurtbewoners en -ondernemers dat de rust op het plein ten koste ging van de drukte in de omliggende straten.

Eerder meldde stadsdeel Zuid dat er geen financiële middelen zijn om te investeren in een herinrichting van het plein. Wel onderzoekt het stadsdeel momenteel of het Van der Helstplein permanent voor gemotoriseerde voertuigen kan worden afgesloten. Ze onderzoeken dit vanwege de uitkomsten van de pilot en de wens vanuit de buurt voor een nieuwe inrichting van het plein. Daarover kan vervolgens weer worden ingesproken door bewoners en ondernemers.

Gebaseerd op evaluatie stadsdeel Zuid.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW