Het waren drukke weken met veel bijeenkomsten over de toekomst van stadslogistiek. Een toekomst waarin efficiënt ruimtegebruik centraal staat. Die ruimte in steden is schaars en hard nodig voor wonen, de energietransitie, ontmoetingsplekken en meer groen. Toch is de praktijk van stadslogistiek weerbarstig.
We maken nu wel snelle stappen richting zero-emissie met elektrische voertuigen, maar minder ruimte betekent simpelweg dat we het ook dat we het met minder voertuigen moeten doen. Dit kan alleen als bedrijven hun goederenstromen bundelen bij professionele logistieke partijen. Moeten we stadslogistiek misschien zien als een vorm van openbaar goederenvervoer?
De stad is van ons allemaal: bewoners, ondernemers, werkenden en bezoekers. Samen staan we voor de uitdaging om de stad te beheren als een Vereniging van Eigenaren (VVE), waarin we de lasten en lusten eerlijk verdelen en werken aan instandhouding en verbetering van ons pand. Dat begint met fundamentele vragen: Wat voor buurt willen we zijn? Hoe past mobiliteit daarin? Wat willen we oplossen, en voor wie? Welke rol speelt stadslogistiek hierin? Wat is echt waardevol?
Ondernemers moeten anders gaan denken. Niet alleen vanuit ‘ik moet mijn goederen geleverd krijgen’, maar vanuit ‘hoe kunnen wij dit samen slimmer organiseren?’. Als mede-eigenaren van de stad mogen we elkaar best aanspreken op hun bestelgedrag. Je zet je huisvuil toch ook niet een dag te vroeg buiten? En je elektrische fiets hoort niet in de hal. Wat is het huishoudelijk reglement voor de stad? Zo’n reglement is niet vrijblijvend.
Enfin, genoeg vergaderd. Wanneer gaan we werken aan een positieve impact? Het is tijd voor praktijkexperimenten. Samenwerking werkt alleen als we kiezen voor bewezen oplossingen. Die liggen voor alle segmenten van stadslogistiek al klaar – het is een kwestie van samen doen.
Ook gemeenten maken deel uit van de VVE van de stad. Zij moeten niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten, maar wel helpen om de positieve impact in de praktijk mogelijk te maken. Denk aan: de juiste regelgeving en infrastructuur, zowel over de weg als over het water, stadsregie bij grote werkzaamheden en slimme mobiliteitsoplossingen. Daarnaast moeten gemeenten blijven investeren in kennis en zorgen voor de verbinding tussen verschillende gemeentelijke domeinen, zoals verkeer, economie en gebiedsplanning. Continuïteit in onderzoek, beleid en uitvoering is daarbij essentieel.
De stad als VVE? Zo’n gekke gedachte is dat nog niet… samen bepalen waar je heen gaat, samen nadenken over hoe het beter kan en natuurlijk samen de lusten en lasten verdelen. Voor stadslogistiek, voor energietransitie en voor klimaatadaptatie en uiteindelijk voor een aantrekkelijk stad voor iedereen. De stad is te kostbaar om alleen aan de wispelturigheid van lokale bestuurders over te laten.
Walther Ploos van Amstel.