Elektrisch rijden is een serieus alternatief voor elk bedrijf. Of het nu gaat om lease-voertuigen of een eigen vloot. Dit gaat op voor zowel personenauto’s als bestelwagens. Maar welk type laadpalen zijn er? Waarop moet u letten bij het realiseren van laadpunten bij uw bedrijfslocatie? Kan uw netaansluiting dat aan? Wat zijn de kosten? En is het verplicht om eigen laadpunten aan te leggen? Veel bedrijven die de overstap willen maken naar elektrisch rijden, hebben vragen over het laden van voertuigen. Voor hen is nu de Startgids voor bedrijven beschikbaar.
9-stappenplan
De Startgids voor bedrijven zet de verschillende laadopties voor bedrijven uiteen en geeft aan wat de slimme keuzes hierin zijn. Het bevat een 9-stappenplan dat in één oogopslag laat zien welke stappen genomen moeten worden om laadpunten te realiseren. Vervolgens wordt dieper ingegaan op elke stap. Tenslotte is er een checklist die bedrijven kunnen gebruiken in gesprekken met mogelijke leveranciers.
Voor wie is deze startgids?
Deze startgids is er voor bedrijven die elektrisch willen rijden en ondersteuning zoeken bij het realiseren van geschikte laadoplossingen bij de eigen bedrijfslocatie – zowel voor huurlocaties als eigen terrein. De gids is opgesteld door RVO en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).
De gids is niet alleen bestemd voor bedrijven die de eerste stappen naar elektrisch zetten, maar ook voor degenen die opschalen naar een groter aantal laadpunten. Ten slotte is de gids gericht op bedrijven met eigen wagenpark of lease-voertuigen en op logistieke bedrijven met een eigen vloot.
Scope van deze startgids
De focus ligt op plug-in en batterij-elektrische personenauto’s, bestelwagens en taxi’s. Hybride voertuigen zonder stekker vallen buiten de scope, evenals waterstof als energiedrager.
Laadoplossingen voor zwaardere (vracht)voertuigen bevatten een grotere complexiteit en worden niet in deze gids behandeld. Hiervoor verwijzen we naar de handreiking Laden van elektrische voertuigen in de logistieke sector.
Meer dan slim laden alleen
Fleetmanagers komen nog voor veel verrassingen te staan. Het inkopen van bestelvoertuigen was in het verleden simpel. Je maakte een keuze uit verschillende type voertuigen en enkele merken. De fleetmanager en de inkoper zetten samen de aanbieder onder druk voor een scherpe maandelijkse lease- of kilometerprijs. De prestaties van de voertuigen zijn bekend, de prijzen transparant. De markt bood een gelijk speelveld voor iedereen. Inkopers praten dan over een ‘straight rebuy’. Voor verkopers luidt het eenvoudig spel: slim onderhandelen. Het nieuwe speelveld gaat om ‘new task’ inkoop.
Bekijk de Startgids.