Producten maken steeds meer plaats voor diensten, waarbij de grens tussen een hard product en zachte service vervaagt. Software is software-as-a-service. De auto maakt plaats voor mobility-as-a-service. Door de verdienstelijking staat de individuele klant aan het roer. Dit vraagt onder meer om een goede afstemming van vele processen en een hoge kwaliteit van de interne organisatie: orderverwerking, installatie, updates, training, facturatie, aftersales en retourstromen moeten piekfijn in orde zijn. Dit zal een omkering van processen. Deze moeten nu vanuit de klant, en op basis van de prestaties die hij of zij verwacht, worden ingericht.
‘Subscribed‘ beschrijft waarom het abonnementsmodel de toekomst van veel bedrijven zal zijn. En, hoe bedrijven dat voor elkaar kunnen krijgen. Subscribed is een boek over de strategie achter het verdienmodel van de ‘abonnementseconomie’ geschreven door Tien Tzuo met Gabe Weisert.
Bedrijven als Spotify, Netflix en Adobe hebben het voortouw genomen, maar ze gaan ook andere bedrijven raken in informatietechnologie, transport, retail, media, opleidingen, gezondheidszorg, en zelfs huisvesting. Het boek geeft inspirerende voorbeelden, maar neemt managers ook mee de hand met waardevolle lessen over het ontwikkelen van de diensten, het leveren van de service, de economie achter abonnementen en niet in de laatste plaats het behouden van klanten.
Een mooi kado om te kopen, te krijgen of te geven.
Walther Ploos van Amstel.