Supply chains schudden op hun grondvesten. De Ever Given mag na vele maanden weer weg uit het Suezkanaal. Autofabrieken staan stil vanwege chipstekorten. In veel sectoren zijn er materiaaltekorten en lopen de levertijden op. Grondstofprijzen schommelen sterk. We hebben chauffeurstekorten. En, de Russische hackers liggen op de loer.
Intussen doen we steeds meer zaken via platforms; zowel consumenten als bedrijven. Als er al leveringen mogelijk zijn, dan zijn de tarieven van containers en luchtvracht geëxplodeerd. Over zee soms zelfs vertienvoudigd.
Het opslingereffect geselt de supply chains omdat we plannen zoals we plannen; binnen de eigen vier muren, zonder zicht op de echte vraag en voorraden in de keten. De volatiliteit in supply chains is enorm; wie kent er nog rust, reinheid en regelmaat? Gaan er maar aan staan. Wat betekent dit voor de planner van de toekomst?
Planner van de toekomst: meer dan kwantiteit en tijd
De supply planner van de toekomst moet met veel meer factoren rekening houden: Q*T*P*R*CO2*Circular. De Q en T staan voor kwantiteit en tijd. De klassiekers uit de logistieke schoolboekjes. Denk we anno 2021 echt nog met ERP de supply chain aan te kunnen sturen?
Daar komt nu de factor P van prijs bij. Markten in goederen en diensten, zoals transport, worden steeds volatieler door onder meer de voortgaande digitalisering. De planner moet een stevige portie ‘revenue management’ in zijn of haar kenniskoffer hebben om in te kunnen spelen op initiatieven als de termijnhandel in de tuinbouw. Maar, ook om in te spelen op de vele platforms die in transport opkomen. Die volatiele ‘prijs’ biedt kansen bij zowel inkoop- als verkoopmarkten. De planner zal continue moeten schakelen met inkopers en verkopers.
Ook risico
Naast kwaliteit, tijd en prijs is de R van risicomanagement cruciaal. Door klimaatverandering, marktschommelingen, regels tegen kinderarbeid en geopolitiek wijzigende veranderingen kunnen inkoop- en verkoopmarkten ineens wegvallen of totaal veranderen.
Welke maatregelen moet de planner nemen om die risico’s op te vangen? Welke flexibiliteit is nodig in de supply chain? Welke data zijn nodig voor risicomanagement in de keten?
En, duurzaamheid
Niet in de laatste plaats is duurzaamheid bij de beslissingen die de planner steeds belangrijker. Hoe zorg je voor minder CO2-uitstoot in de supply chain, hoe voorkom je derving en hoe maak je maximaal gebruik van circulariteit? Logistiek moet uiteindelijk naar nul op de meter.
In God we trust. All others bring data
Om in al deze onderdelen uit te blinken zal de planner van de toekomst zich bezig moeten houden met geavanceerde planning met open data, tactische scenarioplanning, cross chain control towers en cyber security. De planner moet continu ‘connected’ zijn met de buitenwereld. We hebben calculerende en communicerende planners nodig.
Daarnaast is de trend dat steeds meer operationele taken van de planner worden overgenomen door Machine Learning/AI-applicaties. De planner gaat werken met technologieën zoals big data, 5G, 3D-printing, cloud en IoT. Ook moet de planner weten hoe deze technologieën gebruikt worden.
Welke beroepsopleidingen zijn hiervoor klaar? Welke ondersteuning krijgen de ervaren planners om hierin mee te gaan en elke dag te leren beter te beslissen?
De huidige ‘logistieke’ concepten voldoen niet meer. Die zijn teveel op alleen kwantiteit en tijd gericht. Prijs, risico en duuurzaamheid komen daarbij. Er is een andere kijk nodig op samenwerking in ketens, de inrichting van robuuste supply chains en de beheersing van wereldwijde goederenstromen.
Stel jezelf de vraag: hoe zorg je er nu voor dat planners ook echt steeds betere tactische en operationele beslissingen gaan nemen? Het nieuwe plannen vraagt om het nieuwe leren.
Walther Ploos van Amstel.