Swapfiets maakte ook in 2023 weer verlies

Swapfiets, de aanbieder van fietsabonnementen, heeft in 2023 opnieuw verlies geleden. Overigens minder dan het jaar ervoor: €22,5 mln tegen €31 mln in 2022. Het cumulatief verlies is opgelopen tot bijna €140 mln. Het verlies wordt aangevuld door Ponooc, de investeringsmaatschappij van de familie Pon.

Swapfiets stopt in kwart van de steden

Om de resultaten te verbeteren stopt Swapfiets in een kwart van de steden waarin het actief was. Dat meldt FD vandaag. Swapfiets wil in de overgebleven steden (zoals Amsterdam, Kopenhagen en Londen) groeien. Inmiddels is 75% van de steden winstgevend, zegt Swapfiets in FD. Het aantal abonnementhouders is stabiel op 270.000 (de verwachte groei naar 300.000 in 2023 is niet gehaald). Amsterdam is met 64.000 abonnementen de grootste markt. De omzet groeide in 2023 met 20% tot €85 mln zegt FD. Dat kwam voor een belangrijk deel door de groei in abonnementen voor elektrische fietsen.

Foto: Bram Sniekers

Gaat Swapfiets ooit winst maken?

Blijven groeien door uit te waaieren naar meer steden betekende niet meer winst. Een stap op de plaats, zoals die nu wordt gemaakt, is verstandig, maar mogelijk niet genoeg. Mijn eerdere conclusie was dat Swapfiets nooit geld gaat verdienen. Het goedkoop bieden van abonnementen van basis-fietsen (stepjes en scooters) voor lange termijn is simpelweg geen verdienmodel. Mogelijk kan de inzet op duurdere elektrische fietsen Swapfiets wel verder helpen. Europees onderzoek laat zien dat deze markt kansrijker is. Elektrische fietsen bieden een betere gebruikerservaring, trekken nieuwe gebruikers aan en, zo blijkt uit de ervaringen in andere steden, worden veel gebruikt.

Uit het jaarverslag 2023: the main focus areas for 2024 are:

  • Allgning the gIobaI footprint with the business needs in terms of centraIizing warehouses and optimizing repair activities in these warehouses.
  • Increasing repair activities and reducing the total number of broken bikes.
  • Further, improve the quality of our bikes and make parts as interchangeable as possible.
  • Continue development of our product portfolio and develop plans for new products.
  • Continue investing in sustainable services in terms of components and materials. Investing in IT infrastructure and warehouse management tools.
  • Continue to manage our commercial riders by introducing the Power P1us. 

Veel aanbieders van huur- (en deel-)fietsen hebben moeite om winst te maken. Massa is geen kassa en regionale expansie brengt nog geen winst. Dat zijn deelscooters, -fietsen en stepjes wel dankzij gedeeld gebruik en afrekenen op minuten.

Het leveren van abonnementdiensten is een vak apart. Daarmee is Swapfiets een leerzame case voor onze studenten Operations Management.

Walther Ploos van Amstel

Bron: FD

1 Comment
  1. Not green, not profitable and a great nuisance for the regular bike shops
    Totally not necessary to develop this kind of business, only for the ego of the owner

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW