Tinder voor samenwerking in transport. Waarom niet?

Op 24 september was de MKB Data Hackathon voor de transport en logistiek sector. Een grote uitdaging voor ondernemers is het inzichtelijk maken van kosten en rendement. Data zijn onmisbaar voor het nemen van de juiste beslissingen; strategisch, tactisch en operationeel. Ondanks dat veel ondernemers beseffen dat ze ‘er iets mee moeten doen’, blijft het voor velen nog de vraag hoe je in de praktijk slim gebruik kunt maken van data.

Daarom organiseerde MKB-Nederland in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN), het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de Hackathon Factory en de Rabobank de Data Hackathon. Een hackathon is een innovatiewedstrijd waarin teams in beperkte tijd een oplossing bedenken én uitwerken tot concept of werkend prototype. Transportondernemers kregen op 24 september de kans om met een team van verschillende experts, zoals businessanalisten, financieel specialisten, IT-experts en UX-designers, aan de slag te gaan met de challenge: ontwerp een digitale oplossing waarmee kleinere transportondernemers hun data beter kunnen gebruiken om het rendement of de bedrijfscontinuïteit te verbeteren.

Samen met Elisabeth Post (TLN), Peter de Vries (Snel Shared Logistics) en Henry Steenbergen (Rabobank) mocht ik de prestaties van acht teams beoordelen. Het was een inspirerende avond bij BOVAG in Bunnik. De teams presenteerden digitale oplossingen voor vrachtuitwisseling, IoT-data gebruik, afspraken over data delen, business intelligence en de beoordeling van chauffeurs.

De grote vragen bij alle teams was of de klant van transporteur er beter van wordt, of de chauffeur met meer plezier achter het stuur zit, en natuurlijk, hoe een transportondernemer er meer geld mee kan verdienen. Los je met de oplossing een echt probleem op? Verdient de investering zich terug? De jury was niet lief…

Het team van Link-up won de challenge. Zij kwamen met een oplossing voor het vinden van partners bij samenwerking in transport met een knipoog naar Tinder. Het transportbedrijf bepaalt of, en welke, en met wie ze informatie willen delen. Makkelijk en prettig. Met informatie die meestal wel aanwezig is in het bedrijf. Link-up bepaalt een match-score; love at first sight. Welke partners zijn complementair binnen een regio of marktsegment? Wie kan jouw verliesgevende ritten erbij nemen? Of, voor wie ben jij een mogelijke partner om de verliesgevende ritten van een collega over te nemen? Misschien passen die ritten perfect in jouw netwerk. En, wie is de kansrijke partner om samen een nieuwe klant mee te benaderen? Een slim bedacht en inspirerend plan dat het team nu met steun van de Rabobank mag uitwerken.

En, onder ons, wie vindt een beetje flirten en daten niet leuk? Iedereen toch…

Walther Ploos van Amstel

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW