Transport: mag het wat stiller? Het Duitse Fraunhofer IML heeft een handboek gemaakt over geluid in transport. Voertuigen met alternatieve aandrijvingen produceren minder geluid dan voertuigen met verbrandingsmotoren. Maar hoe stil zijn ze precies, en hoe kan geluidsarme logistiek, bijvoorbeeld bij nachtelijke leveringen aan supermarkten, verder worden verbeterd?
In de studie naar geluidsarme logistiek hebben onderzoekers de geluidsuitstoot van bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijvingen (zoals batterij-elektrisch, gas en waterstof) bij leveringen onderzocht. Op basis hiervan hebben ze aanbevelingen gedaan voor geluidsarme logistieke oplossingen.
De nadruk ligt op het verschuiven van transporten naar de vroege ochtend en nacht, om het drukke verkeer overdag te verminderen. “Door transporten naar deze rustige uren te verplaatsen, ontstaan er logistieke voordelen en wordt de verkeersdruk in steden overdag verlicht. Dit stimuleert ook het gebruik van batterij-elektrische of waterstofaangedreven voertuigen, wat het stedelijke vrachtverkeer stiller maakt,” zegt prof. Uwe Clausen, directeur van het Fraunhofer IML.
Een van de belangrijkste resultaten van de mobiliteitsstudie zijn de nieuw vastgestelde geluidswaarden voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen. Volgens Fraunhofer IML blijkt hieruit dat deze voertuigen aanzienlijk stiller zijn. Dit onderzoek vormt de basis om projecten voor geluidsarme logistiek te kunnen evalueren.
Fraunhofer IML werkt in een vervolgproject voort op de resultaten van de eerste fase. Tot maart 2026 zal het project zich richten op het dichten van kennishiaten, met name bij het gedrag van medewerkers bij laad- en losprocessen en het gebruik van overslagapparatuur in de praktijk.
Het handboek is hier gratis te downloaden.