Quicargo heeft twee weken geleden faillissement aangevraagd na een onvoorziene terugval in de toezeggingen van investeerders. Quicargo wordt nu overgenomen door Stan Hamers, oud-directeur van ID Logistics (GVT Transport & Logistics).
“Ondanks het faillissement van Quicargo is hun technologie voor het matchen van vraag en aanbod ongeëvenaard in de logistieke sector. Persoonlijk beschouw ik Quicargo als de toekomst van de logistiek, omdat het de perfecte oplossing is voor mkb-bedrijven om hun verzend- en verwerkingsprocessen te automatiseren,” zegt Stan Hamers in de pers.
Digitaal logistiek platform
Quicargo introduceerde in 2016 een digitaal logistiek platform om verladers en vervoerders in Europa met elkaar te verbinden. Het platform wil transportbedrijven winstgevender maken door vrachtwagenritten efficiënter en duurzamer te benutten, door een betere afstemming van vraag en aanbod voor transport van pallets en pakketten.
Het platform verschaft verladers eenvoudig toegang tot een uitgebreid netwerk van professionele transporteurs die het transport kunnen verzorgen. In tegenstelling tot traditionele marktplaatsen, waar diverse transporteurs kunnen bieden op de zendingen van verladers, maakt Quicargo gebruik van geavanceerde heuristieken. Deze slimme methoden koppelen de transportorders van een verlader aan een passende transporteur tegen de juiste prijs. Dat resulteert in een doeltreffende afstemming van vraag en aanbod; een win-win voor alle partijen.
Het platform stelt verladers niet alleen in staat om hun inkoop- en transportkosten te verminderen, maar biedt ook de mogelijkheid om transactiekosten in de keten te minimaliseren door gebruik te maken van een efficiënt papierloos digitaal systeem. Hierbij werden standaardkoppelingen tot stand gebracht met gerenommeerde partijen, waaronder Sendcloud, Piqr en Paazl, evenals diverse ERP-systemen zoals Oracle, Exact en Microsoft Dynamics.
Actieve en tevreden klanten
Na 8 jaar is duidelijk dat verladers graag werken met transportbemiddeling. Dit resulteerde in consistente dubbele groeicijfers voor Quicargo jaar na jaar. Eind 2023 had Quicargo meer dan 2.500 actieve en tevreden klanten en werkte het platform samen met 100 professionele transporteurs. De verladers gebruiken Quicargo met name voor kleine zendingen, variërend van pakketten tot enkele pallets. De doorstart van Quicargo is goed nieuws.
Hoewel het aantal klanten groeide en zowel verladers als transporteurs tevreden waren, ondervond Quicargo uitdagingen in de cashflow. Dit stond onder druk door investeringen in het platform, de complexiteit van het automatiseren van administratieve koppelingen met verladers en transporteurs en de inzet op verkoop en marketing voor verdere groei. Eind 2022 was het eigen vermogen van Quicargo negatief; ruimt 3 miljoen euro.
In 2022 heeft ROM InWest nog een investering van €1,5 miljoen gedaan. Dit investeringskapitaal zou worden gebruikt om plannen te versnellen met als doel om het eerste emissievrije vrachtnetwerk ter wereld te lanceren. Daarnaast zou Quicargo ‘control tower’-software ontwikkelen (de zogenoemde QC Hub). Dit is software die kleine en middelgrote ondernemers in staat stelt om hun transportactiviteiten op een eenvoudige, duurzame en transparante manier te controleren en te bewaken.
De afgelopen 8 jaar mocht ik meekijken bij de ontwikkeling van het platform. Ik was, en ben nog steeds, enthousiast, omdat Quicargo de potentie heeft om de transportsector te transformeren door minimale marges te verbeteren en vrachtwagenritten efficiënter en duurzamer te maken. Transporteurs krijgen via dit distributiekanaal extra vracht tegen een marktconforme prijs.
Veel transportbedrijven blijven echter achter op digitale keteninnovaties, hoewel deze innovaties een groot verschil kunnen maken in het bedrijfsresultaat. Hoewel het platform aanvankelijk met enige scepsis werd ontmoet, werden bedrijven die het probeerden later vaak loyale gebruikers. Helaas leide het gebrek aan digitale koppelingen in de praktijk tot veel extra werk en soms kwaliteitsproblemen.
De toekomst
Het zijn zware tijden voor Europese transportplatforms, met dalende volumes, verminderde omzetten en de uitdagingen bij het afstemmen van processen in de keten. Marktleiders Instafreight en Convoy stopten vorig jaar. Flexport moest stevig reorganiseren. De financiële markt voor logistieke innovaties is recentelijk verslechterd, waarbij internationale investeerders terughoudend zijn geworden bij investeringen in bijvoorbeeld transportplatforms. Dat merkte ook Quicargo.
De Europese transportorganisatie IRU pleit voor verdere efficiencyverbetering in het wegtransport als een cruciale stap naar meer verduurzaming. Transparantie en het geautomatiseerd delen van data zijn hiervoor voorwaardelijk. Gelukkig gaat Quicargo nu door.
De uitdagingen voor transport platforms
Marktexperts Dweep Chanana en Wolfgang Lehmacher schreven in Trans.info in hun analyse van de markt:
“The industry shakeout that we witnessed in 2023 is not the end of digital forwarding, but rather the next phase and opportunity to focus on and consolidate what is important to eventually bring significant change to a complex industry with a high level of inertia resisting change. From the ashes of the 1st generation of digital forwarders, we expect to see a stronger crop of digital-first players emerging, with the staying power and characteristics needed to disrupt the industry status quo.
These second-generation digital forwarders might not be quite as “cool” as the previous re-inventers of logistics but will have much more impact at the end. Most importantly, experienced and skilled supply chain and logistics professionals, and business experts will have an even bigger role to play going forward. Downplaying the human factor was a key failing of many of the 1st generation of digital forwarders”.
Kortom: de platforms zijn dood. Leve de platforms!
Ik wens Stan Hamers, de medewerkers en het management veel succes toe met de volgende stappen. Een doorstart van het platform is fijn nieuws.
Walther Ploos van Amstel.