Het Amsterdamse Schinkelkwartier wordt een duurzame stadswijk, met veel groen en water. Goed bereikbaar. Er komt ruimte voor 11.000 woningen, 22.000 inwoners en maar liefst 44.500 arbeidsplaatsen.
De ‘artist impressions’ liegen er niet om. Dit wordt een duurzame wijk. Maar, in de mooie plaatjes ontbreekt het bestelverkeer in het Schinkelkwartier. Ik vroeg met in januari 2021 af: hebben die bewoners en bedrijven niks nodig?
We zijn een jaar verder. Het projectteam ziet nu wel de nut en noodzaak van een slimme oplossingen voor bestelverkeer en buurtlogistiek en erkent dat dit een belangrijke opgave is voor de verdere ontwikkeling van Schinkelkwartier en dat hier bij de planuitwerking rekening mee gehouden moet worden. In de volgende fase waarin de gemeente stedenbouwkundige plannen maakt en bouwenveloppen opstelt zullen ze in overleg met ontwikkelende partijen de voorwaarden voor bestelverkeer en buurtlogistiek meegeven. Hopelijk worden deze voorwaarden concreet genoeg gemaakt…
Als het projectteam bij hun autoluwe plannen voor het Schinkelkwartier niet vooraf nadenkt over buurtlogistiek staan straks de stoepen vol met bestelauto’s, wordt de lucht nooit schoon, is het niet veilig om buiten te spelen en geeft bezorgen stress.
Walther Ploos van Amstel.