VanMoof faalt bij after sales service

Vanmorgen kreeg het VanMoof management er in het Parool weer eens stevig van langs. VanMoof zie je overal in Amsterdam, maar de lijst klachten is ook indrukwekkend: ‘Het liefst gooi ik dat ding in de gracht’.

Ook hier thuis is de frustratie dubbel groot. Je moet weken van te voren een beurt voor een van de helaas frequente reparaties boeken. En dan breng je de fiets weg en dan hoor je eindeloos lang niks meer, helemaal niks (ze bleken gesloten vanwege de kerstvakantie). Waarom moet je dan een datum voor een beurt boeken? En de beloofde leenfiets is er niets. VanMoof komt de service- en garantie-afspraken gewoon niet na. Uiteindelijk zit je weken zonder fiets. Het bedrijf is onbereikbaar per mail of telefoon. Echt bizar.

Geen Stijl kwam er nog eens fijntjes overheen: “Een Moofje is een computer op wielen, maar dan met de betrouwbaarheid van een vijftien jaar oude printer. Het is een tweewielige Tesla, met dito bouwkwaliteit, die exclusief wordt gekocht door Amsterdammers die hun e-bike enkel gebruiken om minder vermoeid bij de sportschool aan te komen“. Behalve dat de after sales een margekiller is die de wankele continuïteit van VanMoof bedreigt, is het ook een ultieme imagokiller. Het management van VanMoof is muisstil… nooit gehoord van ‘damage control’?

Volgens de Consumentenbond is het onrechtmatig dat VanMoof een dienst verkoopt en niet waarmaakt. In het Parool zegt de Consumentenbond: “Gebruikers zouden VanMoof in gebreke kunnen stellen en nakoming van de voorwaarden kunnen eisen, of het contract laten ontbinden en geld terugvragen.” Zorgwekkend is waarom de VanMoof steeds kapot gaan. Er is iets grondig mis met de e-bikes.

De after sales service bij e-bikes is nog een grote uitdaging; ook voor andere aanbieders. Er zijn geen ervaren monteurs, niet voldoende servicepunten en onderdelen zijn niet te krijgen. Dat biedt kansen voor dealers en onderhoudsbedrijven. Kwik-Fit is inmiddels in de markt gestapt met servicepunten voor e-bikes. Maar, die service die Kwik-Fit kan bieden is zo sterk als de onderhoudsinformatie en de onderdelen die VanMoof kan leveren (en de kwaliteit van de fiets). Het is ronduit slecht geregeld. Ook de fietsen en fatbikes van andere fancy merken zijn lastig te repareren, omdat het moeilijk is om aan onderdelen te komen. Gazelle, Batavus en andere grote merken gebruiken veel meer universele onderdelen. Misschien moet het management van VanMoof eens gaan praten met de automotive of telecomsector?

Zelf heb ik na een proefrit op een VanMoof besloten een Cowboy te kopen vanwege de negatieve ervaringen van anderen. De eerste 1.000 km zitten er met veel plezier op. En de eerste servicebeurt thuis ging moeiteloos. Ik heb op mijn nieuwe fiets in minder dan een jaar al meer gefietst dan mijn oude fiets in 8 jaar.

Walther Ploos van Amstel.

 

Update 24 januari 2023

In de voorlopige jaarrekening van 2021 en het directieverslag over de situatie eind 2021 staat dat VanMoof bij de laatste investeringsronde tussen de 10 en 40 miljoen euro hoopte op te halen bij leveranciers en investeerders. Leveranciers is al gevraagd of facturen later uitbetaald mogen worden in afwachting van de nieuwe kapitaalinjectie.

De omzet groeit nog elk jaar, evenals investeringen in betere modellen en dienstverlening. Daardoor maakte Vanmoof in 2021 en naar verwachting ook in 2022 bijna 80 miljoen euro verlies. Dat blijkt uit recente stukken bij KvK.

Update 13 juli 2023

De Amsterdamse rechtbank heeft de e-bikefabrikant VanMoof uitstel van betaling verleend. Het bedrijf, lang gezien als een Nederlands succesverhaal, verkeert in financiële problemen en kan zijn rekeningen niet meer betalen, aldus FD. Uitstel van betaling is doorgaans de opmaat naar een faillissement.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW