Het is beter als de gemeente de stekker uit de proef met de afsluiting van de Weesperstraat en drie andere straten trekt. Op AT5 geef ik mijn ongezouten mening daarover.
Deze knip verdeelt de stad. Terwijl het gesprek over mobiliteit had moeten gaan over de toekomst van de stad. Dat is een verhaal dat ons had kunnen verbinden, maar dat verhaal is er niet. Het ontbreken van goede data komt onder meer omdat er pas tijdens de laatste twee weken van de zes wekende durende proef wordt gemeten. Als half Nederland op vakantie is.
Daarnaast zeggen de data volgens hem niets over het gedrag van de weggebruikers, omdat die data gevraagd hadden moeten worden aan de taxibranche, het bedrijfsleven en andere gebruikers van de weg.
Pak overmobiliteit aan
Ik ben geen tegenstander van het autoluw maken van de stad, maar ik vind deze proef wel mislukt. Hoe het dan wel moet? Wat een hele goede stap is, is het zoveel mogelijk ruimte geven aan actieve mobiliteit. De meest veilige mobiliteit in Amsterdam is nog steeds die als voetganger. Daar begint het al, want het voetgangersbeleid staat helemaal muurvast.
Ik vind dat mensen eigenlijk een beetje overmobiel zijn geworden. Dan is er het concept dat de vijftien minuten-stad heet. We moeten gaan nadenken over de vraag: moeten we niet zorgen dat er voorzieningen in de buurt zijn waardoor mensen veel minder mobiel zijn?
Noodzakelijk verkeer blijft nodig. Als straks de monteur niet meer bij je wil komen om een reparatie in je keuken te doen, dat vind ik nogal wat. En dat kan niet allemaal met de bakfiets. Ook vind ik het belangrijk dat bijvoorbeeld het Aanvullend Openbaar Vervoer en taxi’s kunnen blijven rijden.
Klein draagvlak
Een kleine meerderheid van de Amsterdammers 56% is (volgens onderzoek van AT5) voorstander om de proef nu al te stoppen, 35% vindt dat de proef door moet gaan, en 9% weet het niet of heeft geen mening.
De tegenstanders vallen volgens AT5 in twee groepen uiteen. Sommige tegenstanders zien dit soort verkeersbeperkende maatregelen sowieso niet zitten. “Het is een ramp voor de bewoners van de stad, het ontwricht alles en werkt enorm vrijheidsbeperkend” of “De stad lijkt een proeflab voor de gemeente, maar de stad is óns leven.” Een ander panellid is het daarmee eens: “Dit is een puur ideologisch ingestoken proef, met als achterliggende gedachte dat de auto zo veel mogelijk moet verdwijnen uit de stad.”
Andere tegenstanders hebben vooral kritiek op de manier waarop de proef is ingericht. “Amsterdam gedeeltelijk autoluw maken heeft geen zin, dan komt de overlast elders” of “Het is verplaatst van de Weesperstraat naar Kattenburg en er omheen”. Ook de timing kan op kritiek rekenen: “Er zijn een aantal wegopbrekingen vanwege werkzaamheden op hele belangrijke punten, die maken het volgens mij nog een heel stuk erger nu.”
Spoeddebat
Vandaag vindt er tijdens de gemeenteraadsvergadering een spoeddebat plaats over de knip. Een groot deel van de oppositie wil dat de knip stopt, maar ik verwacht niet dat dat effect heeft. Ze gaan het niet winnen. Deze coalitie is ijzersterk en die gaan hun rug recht houden. Deze pilot met de knip gaat gewoon door. Alle kritiek wordt weg gepoetst met propaganda.
Is de proef geslaagd? Absoluut. De wegen zijn dicht, er staan overal verkeersregelaars. De slagbomen doen het prima. Het geld is besteed. Is de proef gelukt? Ik twijfel… of eigenlijk, ik weet zeker dat we er weinig van gaan leren. De wethouder mag dan dapper zijn en de veldslag winnen. Maar, daarmee wint ze nog niet oorlog tegen de auto in de stad. Daarvoor is het draagvlak nu wel zorgvuldig gesloopt.
Update 28 juni 2023:
Een meerderheid van de gemeenteraad gaf vanavond tijdens het debat inderdaad aan te willen dat de proef doorgaat. Wel werd er een motie van afkeuring ingediend door de VVD, DENK, JA21 en het CDA omdat Van der Horst de gemeenteraad verkeerd informeerde over de zorgen bij hulpverleners.
Wethouder van der Horst zegt dat de data die de proef met de Weesperstraat en omliggende straten oplevert zo belangrijk zijn dat tussentijds stoppen niet aan de orde is. Ze gaat wel verder in gesprek met bijvoorbeeld Ambulance Amsterdam.
Ze erkent tegenover AT5 dat het voor overlast en zorgen zorgt onder Amsterdammers. “Maar die data, we zijn al een eind op weg, die kunnen we wel gebruiken om uiteindelijk de gesprekken goed te doen. Dat we uiteindelijk de maatregelen die we gaan treffen ook gefundeerd zijn op daadwerkelijk wat er gebeurt in de stad. En een groot deel van de gemeenteraad steunt ons daarin.”
Parool stelt:
Verkeerswethouder Van der Horst neemt grote risico’s door Weesperknip door te laten gaan. Uit de nieuwe informatie bleek dat de afgelopen weken veel meer incidenten hadden plaatsgevonden dan gemeld. Door de aandacht voor de incidenten is het uiteindelijk in het debat weinig gegaan over de reden waarom Amsterdam deze knip als pilot heeft ingevoerd.
We wachten af…
Walther Ploos van Amstel.
Kijk terug op AT5:
Kijk terug op NPO 2: de Hofbar
https://www.npostart.nl/de-hofbar/27-06-2023/POW_05549763?utm_medium=refferal&utm_source=tvblik