Veilige en gezonde buurtlogistiek: dat bedenk je vooraf!

Utrecht kondigde aan dat de nieuwe wijk Merwede autovrij wordt. In Utrecht hebben de ontwikkelaars bij de wijken Merwede en Beurskwartier samen met de gemeente vooraf goed nagedacht over de buurtlogistiek. In de mobiliteitsplannen is uitgewerkt hoe men in de wijk maatregelen neemt om het bestelverkeer in de greep te houden.

In een wijk van zo’n 3.000 woningen komen elke dag 6 tot 10 bestelauto’s 400 pakjes brengen. Tel daarbij op de ruim 20 voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo. De lokale supermarkten, horeca en kantoren ontvangen op hun beurt dagelijks 10 tot 20 vrachtwagens. Vergeet ook niet alle afvalinzamelaars en de bijna 100 servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder, Miele-reparateur, keukenbouwer en thuiszorgmedewerkers. En ’s avonds melden zich nog eens twee- tot driehonderd maaltijdbezorgers. Dan is de beoogde autoluwe wijk alles behalve bestelautoluw.

In de Utrechtse wijk komen parkeer- en distributievoorzieningen, zoals stadslogistieke hubs, in de Merwedekanaalzone dicht tegen de stadsboulevards aan, waarbij de woongebieden zelf autoluw blijven. De gemeente maakt voorzieningen voor de belevering in de woongebieden met vrachtfietsen. De handhaving kan ook zonder lastige maatregelen zoals paaltjes met elektronische kentekenhandhaving in de voetgangerszones.

Er komen hoogwaardige logistieke oplossingen voor grotere vrachtvoertuigen. Er komen gecentraliseerde en inpandige mobiliteitshubs van waaruit de leveringen naar bewoners en ondernemers in de wijk gebeuren. Aflevering van pakketjes vindt plaats in pakketmuren in de mobiliteitshubs of aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en lichte elektrische voertuigen.

Uitzonderingen blijven mogelijk met levering tot aan de deur met tijdelijke digitale ontheffingen voor nood- en hulpdiensten, incidentele grote bezorgingen, vuilnisophaaldiensten, verhuiswagens, doelgroepenvervoer en bouw- en onderhoudsverkeer; dat is slim toegangsbeheer.

Utrecht laat in de wijken Merwede en Beurskwartier zien dat publieke en private professionals samen de bevoorrading slim in kunnen richten voor een vitale woonwijk waar de openbare ruimte uitnodigt tot gezond bewegen, lekker ontspannen en ontmoetingen met buurtgenoten. De aanpak in Utrecht is inspiratie voor andere gemeenten. Die gemeenten zijn namelijk verantwoordelijk om die voorwaarden voor de bevoorrading mee te geven aan de projectontwikkelaars die in de wijken aan het werk gaan.

Walther Ploos van Amstel
Lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW