Verkeershinder: plan er maar aan

Het was een bijzondere week in het verkeer rond Amsterdam en in Noord Holland. Ondernemers klagen over de zomerwerkzaamheden aan de A10. Vooral nadat het vrachtverkeer al maanden last heeft van de (uitgelopen) werkzaamheden op de A7. Er is begrip voor het noodzakelijke onderhoud aan de snelweg, maar de timing is wel erg ongelukkig zeggen sommige ondernemers. Winkels werden te laat bevoorraad. Op bouwplaatsen kwam het werk stil te liggen. Kabelmonteurs zaten vast in het verkeer. Even een rondje rond de velden.

Hinder voor ondernemers?

“Files heb je altijd, die horen er een beetje bij. Maar zo erg als nu hebben we het nog nooit meegemaakt,” zegt Pieter Jan Stadt van transportbedrijf VSDV in Parool, “We verzorgen in Amsterdam vaak de zogeheten last mile, ladingen die de stad in moeten, van dozen en pallets tot palmbomen. Fijnmazige distributie. We zitten onder meer in Westpoort, maar meestal ben je toch aangewezen op de A10. Nou, dat is op z’n zachtst uitgedrukt geen pretje.”

Ook de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) was ruim van tevoren gewaarschuwd, zegt voorzitter Klaas de Waardt in de Telegraaf: “Het komt natuurlijk nooit goed uit, maar onderhoud blijft nu eenmaal nodig.” De Waardt zag in de loop van de afgelopen week een duidelijke verbetering in de verkeerssituatie. “Veel mensen werken thuis of proberen Amsterdam zoveel mogelijk te mijden.”

VNO-NCW zegt in FD dat het overleg te wensen overliet. ‘Om verkeershinder op bovenregionaal niveau effectief aan te pakken, is nauwe afstemming tussen gemeenten en ondernemersverenigingen essentieel. In de aanloop van de werkzaamheden kon beter afgestemd worden met werkgevers om de verkeersdruk te verminderen.

Transportorganisaties zeggen tot dusver weinig problemen te ondervinden door de verkeerproblemen bij Amsterdam. Evofenedex stelt geen signalen van leden over grote problemen te hebben ontvangen. Hetzelfde zegt TLN op Transport en Logistiek: “Wij zijn heel blij met de werkzaamheden rond Amsterdam, want daar is veel achterstallig onderhoud. Alles is goed afgestemd en de werkzaamheden vinden plaats in een rustige periode. Het is natuurlijk heel vervelend voor automobilisten die in de file staan en omringende gemeenten die er last van hebben, maar onze chauffeurs hebben geen grote problemen ondervonden”.

Hyperoperationeel plannen

Bouwend Nederland constateert dat het uitgesteld en achterstallig onderhoud aan de infrastructuur enorm oploopt. Hierdoor stijgt de kans op uitval van belangrijke bruggen en tunnels met een verkeersinfarct als gevolg. Groot onderhoud aan de snel-, spoor- en vaarwegen is absoluut urgent. En dat kan niet zonder hinder. Wen er maar aan.

Alleen met rust, reinheid en regelmaat kun je geld verdienen in de transportsector. Toeval en onvoorspelbaarheid zijn margekillers. Je kunt in de tactische planning voor een deel rekening houden met geplande werkzaamheden. Maar, in het ‘hier en nu’ komt er van die planning in de dagelijkse operaties weinig terecht. Dan draait alles om het tijdig en adequaat inspelen op veranderende behoeften en patronen op basis van relevante en real-time ketendata. Het combineren van die data met verkeersdata worden dan steeds belangrijker voor een actuele situational awareness.

We lopen al langer tegen de grenzen van de bereikbaarheid aan. Dat wordt alleen maar erger. Dat is niet alleen een zaak die de overheid moet oplossen met veel overleg over de planning van werkzaamheden, meer infrastructuur waar dat nodig is en smart mobility voor een slimmer benutting. Ook bedrijven zullen zich moeten aanpassen met spitsmijden, bundelen van goederenstromen en de inzet van de binnenvaart en trein voor goederenvervoer.

Verkeershinder? Wen en plan er maar aan: strategisch, tactisch en operationeel. En plannen? Dat doe je natuurlijk samen met ketenpartners.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: ‘Toeval en onvoorspelbaarheid zijn je grootste margekillers’

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW