De verkoop van elektrische bestelauto’s zit in een stroomversnelling. Een op de zes nieuw in Nederland verkochte bestelauto’s in het eerste halfjaar van 2023 was elektrisch. In heel Europa was dat slechts een op de vijftien. Nederland is koploper met 20.000 elektrische bestelauto’s op dit weg. Dat meldt ACEA.
Met elektrische vrachtwagens gaat het langzamer. Slechts 0,6 procent van de nieuw verkochte vrachtwagens in Europa is elektrisch. In Nederland maar liefst 6,2%. Er zijn nu meer dan 1.000 elektrische vrachtwagens in Nederland.
De groeicijfers zijn positief nieuws voor de invoering van de zero emissie zones. Zeker voor bestelauto’s zullen er in de periode 2025-2030 genoeg nieuwe voertuigen op de weg komen die straks de zero emissie zones in mogen. Er zijn 100.000 tot 150.000 bestelauto’s nodig en 10.000 tot 20.000 vrachtwagens. De subsidies lijken te werken en bedrijven bereiden zich voor op een toekomst met duurzaam vervoer.
Meer geld voor verduurzaming
Er is in de Miljoenennota goed nieuws voor ondernemers die vaart willen maken met de omschakeling naar zero-emissievoertuigen. TLN is verheugd dat de zogenaamde terugsluis van de vrachtwagenheffing in 2024 beschikbaar komt. Door deze voorfinanciering kunnen ondernemers hierdoor al in 2024 gebruik maken van financiële middelen om te verduurzamen ondanks dat de vrachtwagenheffing pas in 2026 ingevoerd zal worden. Dit is cruciaal voor de verduurzaming van de transportsector, omdat ondernemers nu investeringsbeslissingen moeten kunnen maken voor een duurzame toekomst. Het gaat in 2024 om 55 miljoen euro voor onder andere de aanschaf van elektrische vrachtauto’s.
Daarnaast wordt de aanschafsubsidieregeling voor zero-emissietrucks (AanZET) en de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel verhoogd. Voor ondernemers die willen overstappen naar een schone vrachtwagen wordt 27 miljoen euro extra naar voren gehaald. Voor schone bouwmachines is er volgend jaar 6 miljoen euro extra budget. Met de extra financiële ruimte komen er nu ruim 750 elektrische vrachtwagens de weg op.
Volg de laatste cijfers via deze link.
Walther Ploos van Amstel.
Could you provide examples of sector-overarching innovations that are being promoted to advance circularity and sustainability in the Netherlands as part of the circular climate measures?