Vrachtwagens met een dode hoek moet je eigenlijk weren uit de stad, vindt HvA lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel op AT5. Ook chauffeurs voelen zich daardoor lang niet altijd veilig in het Amsterdamse verkeer, maar ‘je ontkomt er niet aan’. Vrachtwagens zijn betrokken bij 14% van de verkeersdoden in Amsterdam.
Verkeersveiligheid
Uit een onderzoek van AT5 blijkt dat Amsterdammers de verkeersveiligheid gemiddeld met een 6 beoordelen. ‘Dat is triest voor een stad waar de voetganger op nummer één staat en we eigenlijk pretenderen de fietsstad van de wereld te zijn’, vindt Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de HvA.
Gemeente kunnen volgens Walther Ploos van Amstel vrachtwagens met een dode hoek dan ook maar beter verbieden. ‘De dode hoek is een keuze. Er zijn genoeg vrachtwagens zonder.’ Daarmee verwijst de verkeersdeskundige naar Londen, waar vrachtwagens met een dode hoek niet langer welkom zijn bij bouwprojecten. ‘Als de gemeente kiest voor veiligheid van fietsers en voetgangers, is dit gewoon een voorwaarde.’ In het Verenigd Koninkrijk bestaat ook het Fleet Operator Recognition Scheme (FORS) waarbij de Nederlandse transporteur Driessen Speciaaltransport is aangesloten.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt het Direct Vision initiatief uit Londen in elk geval positief. ‘Er wordt vereist dat vrachtwagens voorzien zijn van technische hulpmiddelen waarmee een chauffeur meer kan zien. En iedere technologische ontwikkeling die bijdraagt aan het verbeteren van het zicht van de chauffeur en de verkeersveiligheid is zeer welkom.’ Nagenoeg alle fabrikanten bieden inmiddels ‘direct vision’ modellen voor stadslogistiek.
Het is volgens TLN dan wel van belang dat de strengere eisen niet alleen in Amsterdam of Nederland gaan gelden, maar in heel Europa. ‘Anders ontstaat een wirwar van wet- en regelgeving.’ De vorige Amsterdam wethouder, Pieter Litjes, had verkeersveiligheid als belangrijk thema en pleitte voor Europese normen.
En is meer techniek beschikbaar voor veiliger vrachtverkeer in de stad, zoals:
360° camerasysteem
Met vier camera’s en software heeft de chauffeur zicht op de totale omgeving rond de vrachtwagen. Je kunt zelfs kijken met een ‘birds-eye-perspectief’, waarmee het lijkt alsof je boven de vrachtwagen zweeft. Vooral handig in smalle winkelstraten.
Dodehoekwaarschuwing
Met bijvoorbeeld de ‘Lisa2Alert’ krijgen fietsers, bromfietsers en andere weggebruikers een waarschuwing wanneer zij zich in de dode hoek van de vrachtwagen bewegen. De waarschuwing is met licht en geluid.
Adaptive cruise control
Cruise control kent iedereen wel. Adaptive cruise control gaat nog een stapje verder: het voertuig blijft automatisch op de juiste afstand van de voorganger.
Emergency breaking system
Bij een mogelijke aanrijding grijpt dit remsysteem automatisch in.
Een fitte chauffeur, is een veilige chauffeur
Moderne vrachtwagens hebben het comfort van een luchtgeveerde vooras en een stoel van de hoogste kwaliteit. Veel Amsterdamse vuilniswagens hebben de bestuurdersstoel aan de veilige stoepkant.
Veilige routes en communicatie met de chauffeur
Het vasthouden van een elektronisch apparaat in de vrachtwagen verboden. De boordcomputer monder de chauffeur zonder afleiding ondersteunen bij de navigatie. Simacan biedt bijvoorbeeld turn-by-turn last-mile guidance.
Leren van elkaar
Een goed initiatief is de Safety Deal: Samenwerken aan Vertrouwen op Veiligheid. Drie grote logistiek dienstverleners, Kruidvat, TVM en Bricklog, hebben daarvoor de handen ineengeslagen.
Met de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens en andere aandrijflijn verbetert de vorm-vrijheid. De elektrische motor helpt dichte wanden van de cabine omlaag, en helpt bij meer werkcomfort, arbotechniek en veiligheid.
De vraag is ook waarom we niet alle iVRI’s (slimme verkeerslichten) in de binnensteden en woonwijken zo instellen dat ze alleen de vrachtwagen groen geven bij afbuigen? En, de verkeerslichten voor fietsers op rood laten tot het weer veilig is!
Vrachtwagens de stad uit?
Vrachtverkeer dan maar helemaal uit de stad weren? Dat kan volgens TLN eigenlijk niet. ‘Om de inhoud van één vrachtwagen te vervoeren heb je ongeveer 13 bestelauto’s nodig. Dat heeft niet alleen een negatief effect op de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad, maar ook op de verkeersveiligheid.’
Ploos van Amstel beaamt dat Amsterdam niet helemaal zonder zwaar verkeer kan. ‘In de bouw zijn bijna alle vrachtwagens gevuld met zand of bakstenen. Dat wil je niet in bestelbussen.’ Wel benadrukt hij dat we er dan voor moeten zorgen ‘dat die grote vrachtwagens veilig zijn en dat ze zonder dode hoek rondrijden.’
Bron: AT5