PostNL heeft in het tweede kwartaal van 2021 11 procent meer pakketten verstuurd dan een jaar eerder: 95 miljoen. Dit is 12 procent minder dan het eerste kwartaal van 2021. Toen bezorgde PostNL nog 108 mln pakjes. De omzet ging met maar 6 procent omhoog van 789 naar 838 miljoen euro in het tweede kwartaal.
Het lijkt erop dat het marktaandeel en de tarieven van PostNL in de pakketmarkt opnieuw onder druk staan (de pakketmarkt groeide 12 tot 14 procent ten opzicht van vorig jaar). Voor volgend jaar verwacht PostNL een groei van de pakketbezorging tussen de 11% en 13%.
PostNL stelt de verwachtingen wel naar boven bij. De beleggers waren niet meteen onder de indruk. De koers van PostNL daalde maandagochtend met 3 procent.
Vooruitblik
De brutowinst (met aftrek van overheadkosten) ging van 54 miljoen naar 63 miljoen in het tweede kwartaal. PostNL verhoogt de vooruitzichten voor de EBIT in 2021 naar een bedrag tussen € 280 miljoen en € 310 miljoen. Voor 2024 rekent PostNL met een bedrag tussen € 330 miljoen en € 370 miljoen, wat € 60 miljoen tot € 80 miljoen hoger is dan eerdere verwachtingen.
Herna Verhagen, CEO PostNL meldt bij de kwartaalcijfers: “Het goede begin van het jaar zette ook het tweede kwartaal door. Dat was te danken aan de inspanningen van onze mensen en sterk teamwork bij de uitdagende omstandigheden van een samenleving die stap voor stap weer openging. De gezondheid en veiligheid van onze mensen, klanten en consumenten zijn en blijven natuurlijk onze belangrijkste prioriteit”.
Vooral Mail in Nederland ontwikkelde zich, deels dankzij Covid-19, sterk, al zet de onderliggende substitutietrend door. Bij Pakketten blijft het volume groeien, ook als PostNL het eenmalige deel buiten beschouwing laten, dat, zoals verwacht, is afgenomen nadat de winkels weer open mochten.
Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers blikte het bestuur ook verder vooruit. Voor 2022 houdt het rekening met een lager bedrijfsresultaat dan dit jaar.
Investeren in pakketcapaciteit
Het gedrag van de consument is veranderd. Er wordt meer online gekocht. Om die sterkere toename van de pakketvolumes op te vangen, breidt PostNL de capaciteit verder en eerder uit dan was voorzien. Tegelijkertijd versnelt PostNL de investeringen in duurzaamheid om zo nog meer en sneller voortgang te boeken met de realisatie van hun duurzaamheidsdoelstellingen. PostNL is van plan om het aantal pakketautomaten uit te breiden naar circa 1.500 in 2024. De totale investeringen voor de periode 2022–2024 zijn ongeveer € 950 miljoen.
Aarzelende pakketmarkt
De Europese pakketmarkt laat een dalende groei zien. Al eerder meldde Belgische Bpost een teleurstellende groei in het tweede kwartaal mede door dalende tarieven. Ook Royal Mail waarschuwde voor te optimistische verwachtingen.
DHL kwam wel met goede kwartaalcijfers (22 procent meer omzet) mede dankzij de inzet op omni channel e-fulfilment en wereldwijde goederenstromen.
Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, wil pakketdienstverlener B2C Europe uit Almere overnemen. B2C Europe is intermediair tussen grote webwinkels en pakketbezorgers waaronder DHL, PostNL en DPD. Tot de klanten van B2C behoren onder meer Amazon, eBay en L’Oréal. Dit gaat tot prijsdruk leiden.
Was het echt een sterker tweede kwartaal 2021 voor PostNL? Daarbij kunnen best wat kritische kanttekeningen worden geplaatst over een dalend marktaandeel, lagere tarieven in de pakketmarkt, hoge investeringen en een sterke concurrentie in de omnichannel logistieke markt.
Ook de beleggers in de pakketbezorgers zijn voorzichtig geworden. Zo verloor Royal Mail in een maand 15 procent van haar waarde, Bpost 18 procent. Is PostNL met een daling van 5 procent in twee dagen de volgende verliezer?
Walther Ploos van Amstel.