Wat bieden transportplatforms voor de inkoop van transport?

Onzekerheid overheerst over een snel economisch herstel. Dat merkt de transportsector. Banken hebben het over 7 procent terugval in vrachtvolumes in 2020. Met overigens grote verschillen tussen sectoren. Gaan uw transporteurs dat overleven? En, wat gebeurt er als de economie weer aantrekt in uw sector? Producenten, groothandels en klanten lopen het risico dat de groei in marges straks weer verdwijnt in hogere transportkosten… Of, nog erger, dat u de klant niet op tijd kunt leveren. Dat zou jammer zijn.

Volatiliteit is het nieuwe normaal

Zendingen worden steeds kleiner. Klanten zijn voorzichtiger met wat ze bestellen. Ook na de coronacrisis zal digitalisering leiden tot kleinere orders. Hoe krijg die zendingen efficiënt, en gebundeld, naar de klanten? Het is niet eenvoudig om dit slim te regelen, tegen de beste, en voorspelbare, kosten.

Digitalisering in ketens biedt kansen om het transport beter te regelen; tegen lagere kosten en met minder inzet van chauffeurs en materieel. Echter, de eigen transportmanagementsystemen kijken niet naar de mogelijkheid van het bundelen van stromen met andere partijen, het ‘matchen’ van de transportvraag met de beschikbare capaciteit van transporteurs en bieden weinig transparantie. Transportplatforms kunnen dit wel.

Marktplaatsen voor verladers

Marktplaatsen bieden de mogelijkheden om al die kleinere zendingen slim, en eenvoudig te ‘matchen’; meer lading met minder, maar vollere, vrachtwagens. Bijvoorbeeld Quicargo koppelt de vraag en aanbod van inmiddels meer dan 500 verladers en transporteurs aan elkaar met een vaste, scherpe prijs, en met volledige transparantie van de keten.
De facturatie is ook eenvoudig geregeld, waardoor de kosten beheersbaar en voorspelbaar zijn. Op die manier bespaar je als verlader veel tijd bij het regelen van transport. Welke transportinkoper wil dat niet?

…en transporteurs

Transporteurs profiteren ook van transportplatfoms. Zij krijgen er een nieuwe bron van inkomsten bij en kunnen hun vrachtwagens nog beter inzetten, omdat ze extra lading kunnen meenemen. Dat lukt alleen met de inzet van transportplatforms waar de vraag van vele verladeren en het aanbod van transporteurs ‘gematcht’ worden; een innovatief verkoopkanaal om toegang te krijgen tot nieuwe omzet.

Wat ben je als transporteur wel of niet bereid te delen? Als je alle kaarten voor de borst houdt gebeurt er niks; geen duurzaamheid, beladingsgraad, marges… Ik ben benieuwd wat verladers vinden. Die staan echt aan het stuur.

Inzicht in transport

Nog niet alle verladers en transporteurs zijn hiervoor klaar. Hebben ze intern wel voldoende inzicht in hun transportbewegingen (vandaag, morgen en in de komende weken)? Werken ze papierloos? Dan is het nu tijd om dat te gaan regelen. Dat inzicht biedt vervolgens de mogelijkheid om via platforms transportorders slim uit te zetten. Of, laten we de mooie marges die we kunnen maken weglopen vanwege een slecht georganiseerde inkoop van transport? Het is tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden die transportplatforms bieden. Juist nu.

 

Walther Ploos van Amstel.

Ps…. lid van Raad van Advies van Quicargo

1 Comment

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW