Met veel voorpret gingen we in het Hemelvaartsweekend lunchen bij een van onze lievelingsrestaurants. We noemen geen namen. De Michelinster is terecht en we komen er graag nog eens terug. Normaal is de sfeer geweldig fijn met om ons heen gasten die ook genieten van alles wat er gebeurt en op tafel voorbij komt. Een echt feestje.
Helaas ging het anders dan normaal. Naast ons zat een overhaast stel met maar liefst vier rinkelende telefoons op tafel. Zo van de cruiseterminal? Ze hadden net iets meer dan een anderhalf uur tijd voor het 4-gangen menu. Zo te horen voor iedereen om ze heen moesten ze de rest van de reis nog plannen. Reservering hier, hotelboeking daar, kinderen bellen… haast, haast, haast. Ik ben benieuwd of ze iets hebben gemerkt van het prima eten en de vriendelijke service. Het fantastische toetje bleef onaangeroerd staan.
Aan de andere tafel twee TikTokkers; aangekleed en opgemaakt voor social media. Zouden ze hun ticket voor het restaurant hebben geboekt op Appointment Trader? Alles is te koop?
Op een gegeven moment gingen ze luid face-timen met vrienden. Daarbij schaamteloos de video op de andere gasten richtend. Ik zei dat dat ‘unusual’ was in Nederland. Ik wist zo snel het woord voor onfatsoenlijk, schaamteloos en respectloos niet. Haar reactie: ‘I am unusual’. Donder op en ‘go home’. Wij zijn geen toeristenattractie. Daarna werd er snel met de American Express Platinum kaart afgerekend. Zonder die creditkaart is een hotelkamer in Amsterdam dit weekend overigens niet te betalen.
Het bediend personeel had er ook moeite mee. Gastvrijheid staat hoog in hun vaandel. Ook zij stoorden zich aan het gedrag van de toeristen die gehaast, en vooral voor Instagram en TikTok, hun sterretje komen prikken en de bediening gijzelen met hun haast en onbeleefdheid; ‘it’s all about me’.
Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij ons favoriete restaurant. Het is dan lastig om klanten op hun gedrag aan te spreken. Maar, ik hoop dat er toch wat huisregels komen al is het maar voor ieders privacy en plezier. Het management van het restaurant reageerde correct op onze vragen hierover: “het is zeker iets waar we mee bezig zijn, maar zijn nog een beetje zoekende over hoe we daar het beste mee om kunnen gaan”.
Ik zie een zorgwekkende trend. Amsterdam zet terecht in op kwaliteitstoeristen. Maar, in goed Engels: ‘be careful what you wish for‘. Of we met hotelprijzen van 400 tot 800 euro per nacht die fijne, betrokken en geïnteresseerde toerist binnenhalen weet ik nog niet zo zeker; they are ‘unusual’.
Voorlopig kiezen we maar even voor restaurants met weinig reviews van toeristen. Er is gelukkig nog genoeg keuze in Amsterdam.
Walther Ploos van Amstel.
Mijn brief in Het Parool vandaag sluit hier mooi op aan. Met de conclusie: “Houd geheim waar je moet zijn!”
https://www.parool.nl/editie/20230531/opinie-boosdoener-van-drukte-bar-pamela-en-tiktokrijen-is-de-smartphone~b84a6f29a/