Het voorkomen van overtollige voorraden en nee-verkopen staat hoog op de agenda van supply chain managers. Met de bestaande technieken voor voorraadbeheer loop je vast met zoveel onzekerheid in de supply chain; zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts.
Het afstemmen van prijzen op vraag en aanbod was ooit een kwestie van flink giswerk. Nu nemen slimme, zelflerende algoritmen de leiding. Ze helpen bedrijven om ‘surge pricing’ of ‘dynamic pricing’ toe te passen om de marges vast te houden of te verhogen. Wie te laat reageert, loopt het risico te verliezen.
Dynamic pricing
Bedrijven als Levi’s, HP en Nike spelen bij hun planning slim in op de actuele vraag in de verschillende internationale distributiekanalen. In de luchtvaart-, taxi- en hotelsector is dynamic pricing al veel langer gemeengoed. Er zijn bedrijven in de markt die pricing-as-a-service aanbieden; bijvoorbeeld Omnia Retail, Symson en Price Edge.
Kritiek
Er is ook kritiek over het effect van algoritmische prijsstelling op de concurrentie. Uit een studie van het National Bureau of Economic Research blijkt dat algoritmische prijsvergelijking de prijzen na verloop van tijd opdrijft. Er is weinig stimulans voor detailhandelaren om prijzen te verlagen waarvan zij weten dat deze snel zullen worden geëvenaard. En, soms accepteren klanten die steeds wisselende prijzen niet.
De rol van de supply chain planner
De supply chain planner moet met veel meer factoren rekening houden waaronder de prijs. Markten in goederen en diensten, zoals transport, worden steeds volatieler. De planner moet een stevige portie ‘revenue management’ in de kenniskoffer hebben om in te kunnen spelen op initiatieven als de termijnhandel in de tuinbouw. Maar, ook om in te spelen op de vele platforms die in transport opkomen.
Kennis in huis halen
De volatiele prijzen bieden kansen in zowel inkoop- als verkoopmarkten. De planner zal continue moeten schakelen met inkopers en verkopers. Kunnen ze dat wel? In welke competenties ga jij investeren? Of in de woorden van De Slimste Mens: Wat weet u over… prijzen?
Walther Ploos van Amstel.