Wat zijn de kansen voor vrachtfietsen in stadslogistiek

Nederland heeft een aantal producenten van vrachtfietsen: Urban Arrow, Fulpra, Cargo Cycling en Bakfiets.nl. Daarnaast zijn fabrikanten van personenbakfietsen bezig met het (door)ontwikkelen van de personenbakfiets naar vrachtfiets.

Voor ondernemers die moeite hebben met de overstap van dieselbusjes naar milieuvriendelijk transport, heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een brochure opgesteld. Hierin staan de mogelijkheden voor het gebruik van vrachtfietsen in stadslogistiek. De brochure deelt ervaringen van ondernemers die vrachtfietsen gebruiken. Daarnaast besteedt RVO aandacht besteed aan regelgeving en subsidiemogelijkheden.

Wanneer het gaat over logistiek, wordt vaak gedacht aan post- en pakketbezorging. Met vrachtfietsen kunnen bezorgers zich echter sneller door drukke binnensteden verplaatsen. In tegenstelling tot bestelbussen hoeven zij niet vast te staan in files en zijn er vaak meer route-opties beschikbaar. Bovendien zijn bezorgers minder tijd kwijt aan het zoeken naar een parkeerplaats. Door (kleinere) gebieden te bundelen, kan met een vrachtfiets een efficiëntere bezorgroute worden gecreëerd. Hoewel dit aanpassingen vereist in logistieke processen, voorkomt het dat bestelbussen soms halfleeg rondrijden.

Niet alleen voor post- en pakketbezorging, maar ook voor een deel van de bouwsector is een vrachtfiets interessant. Voor bijvoorbeeld een schilder, stukadoor of timmerman die geen grote materialen nodig heeft, kan een vrachtfiets een alternatief zijn voor een bestelbus. Het RVO-rapport kijkt naar: pakketbezorging, winkeliers met een vrachtfiets en servicelogistiek.

Bedrijven die vrachtfietsen gebruiken geven aan dat een groot voordeel van vrachtfietsen tegenover een bestelbus is dat bezorgers efficiënter, flexibeler en sneller door de stad kunnen bewegen. Het huidige aanbod van vrachtfietsen heeft echter frequent onderhoud nodig bij intensief gebruik, vooral door de bewegende delen. De inzet van vrachtfietsen vraagt gedragsverandering en scholing van personeel. Bij het integreren van vrachtfietsen in stadslogistiek, zijn overslaghubs aan de rand van binnensteden noodzakelijk. Internationale onderzoeken laten zien dat de financiële voordelen beperkt zijn. De inzet van lichte, elektrische voertuigen blijft voorlopig met een verwacht marktaandeel van 3 procent een niche-markt.

 

Jammer is dat RVO alleen de fiets-LEVVs heeft bekeken. Die lijken juist over hun hype heen. Het nieuwe aanbod in full-electric LEVV is vooral kansrijk vanwege lagere onderhoudskosten, blijkt uit een recente studie van TNO. Denk aan aanbieders als Qarry en Stint Urban Mobility

Bron: RVO

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW