De noodzaak voor meer flexibiliteit neemt toe in transport en distributie. Niet alleen schommelen de volumes van uur-tot-uur, ook zijn steeds sneller andere diensten nodig door de economische ontwikkelingen, de groei in nieuwe distributiekanalen als webwinkels en nano stores en nieuwe klanteneisen. Goos Kant vraag zich op Logistiek.nl af: waarom denken we niet meer vooruit in de logistiek en moeten we daarom teveel ad-hoc op de dag oplossen?
Voor ondernemers in transport en distributie is flexibiliteit niet vanzelfsprekend. Investeringen in transportmiddelen en magazijnen zijn voor vele jaren. Ondernemers proberen flexibiliteit te bereiken in arbeidscontracten, tijdelijke inhuur van arbeidskrachten en materieel en meer voorraad in de keten. Op het eerste oog zijn dat prima maatregelen, maar staan de opbrengsten van die maatregelen ook in balans tot de kosten? En, leiden die maatregelen niet alleen maar tot een verdere verschraling van de logistiek.
Tactisch plannen
Belangrijk is vooraf goed te begrijpen welke flexibiliteit op welk moment nodig is. Improviseren op korte termijn is altijd duurder dan tijdig, met tactische planning, de verstandige maatregelen te nemen; predict-and-prepare.
Veel planners stellen dat hun processen niet voorspelbaar zijn. Dat klopt ten dele als je niet weet waarom er van dag-tot-dag en van uur-tot-uur schommelingen. Planners die wel de moeite nemen om die analyse te maken komen erachter dat de inzet van capaciteit wel degelijk voorspelbaar, of zelfs bij te sturen, is. Waar haal je de essentiële informatie over de processen vandaan?
Knelpunten
Net als Klein Duimpje laten transport- en magazijnsystemen een spoor van steentjes achter. Dat spoor van ‘big data‘ kun je terugvolgen met ‘process mining‘; waar in het proces gaat het fout, waar zitten de knelpunten en waar stroopt het proces steevast op?
Ondernemers in de luchtvaartsector en hotels gebruiken die voorziende blik ook voor de prijsbepaling van hun vliegtuigstoelen en hotelkamers met ‘revenue management’. Wie is er niet geïnteresseerd in wat zijn dienstverlening op welk moment waard is? Voor ambities als synchromodaal transport en supply chain finance hebben bedrijven calculerende kampioenen nodig. Maar, waar vinden we die nog?
Statistiek
Helaas hebben veel opleidingen in het hoger onderwijs vakken als statistiek, business intelligence, information science, operations research en modelleren uit hun programma’s gehaald. De opleidingen moester beter ‘studeerbaar’ zijn. Dat betekent in mensentaal: eenvoudiger. We hebben geen calculerende kampioenen meer.
Calculeren is leuk
Er is dringend behoefte aan calculerende studenten; plannerstalent. Met de minste inspanning door 4 jaar opleiding komen is zo slecht nog niet, toch? Calculeren moet weer leuk worden. Hoe raak je het snelst torretjedronken met het minste aantal stops in kroegen op de Amsterdamse Wallen met een budget van 50 euro? Waar heb je het meest kans op een leuke date? Of, nuttiger, hoe voorspel je met ‘sports analytics‘ het verloop van het WK Voetbal? De film Moneyball moet een vast onderdeel zijn van de colleges. Koester de calculerende student.
Margekiller
Onvoorspelbaarheid is de grootse ‘margekiller’ in transport en distributie. Wat is de oorzaak van de onvoorspelbaarheid in jouw bedrijf? En, hoe kun je die voorspelbaarheid verbeteren. Dan weet je, tijdig, welke flexibiliteit het bedrijf daadwerkelijk nodigt heeft, op welk moment, en welke maatregelen onder aan de streep resultaat opleveren.
Goos Kant heeft helemaal gelijk, maar we moeten dan wel investeren in calculerende kampioenen en managers die hun in het dagelijkse werk weten te coachen.