Al tientallen jaren is de stadshartfile die op het traject Blauwbrug tot het Rokin op drukke dagen is een door in het oog. De file zorgt ervoor dat een deel van de binnenstad wordt geblokkeerd, wat voor overlast van uitstoot en geluid zorgt voor bewoners en ondernemers in het gebied. Er is door eerdere colleges nagedacht over oplossingen, maar tot op heden is er nog geen oplossing gevonden.
Begin januari 2023 stuurden ondernemers een brandbrief naar de gemeenteraad. Hierin werd verzocht werk te maken van het aanpakken van de file. Naast ondernemers zien ook bewoners graag dat er een oplossing komt voor de file.
Het bedrijfsleven benadrukt dat het voor hen van groot belang is dat de bedrijfsvoering zo min mogelijk gehinderd wordt. Niet door de file en ook niet door de mogelijke maatregelen. Zij hechten vooral veel waarde aan de bereikbaarheid van bedrijven voor zowel klanten, maar ook aan een goede bevoorrading. Voor inwoners is de schone lucht en overlast van wachtende auto’s belangrijk.
Tijdelijke maatregelen
Er is in het voorjaar onderzoek gedaan naar de oorzaken van de file. Vanaf april zijn er verschillende tijdelijke maatregelen genomen. Tot en met de eerste week van januari 2024 blijven deze maatregelen doorgaan op drukke dagen zolang structurele maatregelen nog niet zijn geïmplementeerd. De tijdelijke maatregelen kunnen worden gecategoriseerd in ‘verwijzen, verhinderen en verleggen’.
Vooral het doseren en terugsturen van verkeer en de aanpak van sluipverkeer werken in de praktijk. De betrokken bewoners ondernemers zeggen tevreden te zijn met de analyse. Ze zijn blij met de aanpak en herkennen zich in het geschetste beeld.
Structurele maatregelen
De monitoring van de tijdelijke maatregelen heeft veel geleerd over het effect ervan. Daarnaast heeft het onderzoek naar de oorzaken laten zien dat de file niet één oorzaak kent, maar voortkomt uit een combinatie van verschillende oorzaken. Dit zorgt ervoor dat niet één maatregel de file zal helpen oplossen, maar dat een pakket aan verschillende maatregelen nodig is.
Op basis van de monitoring van tijdelijke maatregelen en de oorzaken van de file, samen met een beleidstoets, financiële raming, eerste ontwerpschets met eerste haalbaarheidsanalyse presenteert de wethouder vandaag een set aan structurele maatregelen.
De structurele maatregelen zijn net zoals de tijdelijke maatregelen onderverdeeld in de categorieën: verwijzen, verleggen, verhinderen. Hieraan wordt een vierde categorie ‘maatregelen bij topdrukte dagen’ toegevoegd, waarvan wordt verwacht dat deze maatregelen alleen ingezet hoeven te worden op de drukste dagen.
Toekomst
Naast de structurele maatregelen die de gemeente nu gaat nemen, is er een aantal mogelijke toekomstige maatregelen naar voren gekomen. Deze maatregelen hebben een veel breder effect dan enkel het verhelpen van de Stadshartfile en hebben relaties met andere beleidsdoelen, zoals het verminderen van de verkeersdruk in de binnenstad of het aanpassen van de verkeerscirculatie in de hele stad. De Dam wordt eenrichtingsverkeer en er komt een knip voor verkeer vanaf de Damstraat.
Voorbeelden van structurele maatregelen zijn het opzetten van een snel inzetbaar team van verkeersregelaars, het wijzigen van parkeerroutes in de stad, het verminderen van de verkeersdruk in het Wallengebied, het verder onderzoeken van de mogelijkheden van een verplicht reserveringssysteem voor parkeren in binnenstadgarages, het enkel toelaten van vergunninghouders op straatparkeervakken en het inrichten van een taxistandplaats in de Rokingarage (dat betekent het wegnemen van het bezoekersparkeren in de Rokingarage).
Ondernemers vertellen tegen AT5 dat ze zich zorgen maken over de nieuwe plannen in de binnenstad. Richard Francke, directeur van de Koninklijke Industrieele Groote Club op de Dam en voorzitter van de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Dam, vertelt dat veel ondernemers de vergelijking met de knip op de Weesperstraat en het palenplan maken.
Bron: Gemeente Amsterdam,