Slechts 13% van de 14.852 bedrijven die als koerier staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel beschikt over een vergunning om die activiteit uit te voeren. Dat stelt de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO), die vergunningen verleent aan ondernemingen die beroepsgoederenvervoer over de weg verrichten, vast op basis van eigen onderzoek. Dat betekent dat veel bezorgers met hun bestelbusjes hun werk illegaal uitvoeren.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) slaat alarm over het gevaar dat koeriers in woonwijken en binnensteden veroorzaken. Vooral het veel te hard rijden en parkeren op de weg en trottoirs leidt tot een stortvloed aan klachten.
Rob Stomphorst zegt tegen de Telegraaf: “straten in de bebouwde kom worden overspoeld door bestelbusjes, vrachtwagens en koeriers op fietsen en scooters die vooral bezig zijn met het vlot afleveren of afhalen van bestellingen. Daarnaast is er een nieuwe markt in ontwikkeling die vooral fietskoeriers inzet voor nog veel snellere leveringen waarbij tijden van 10 minuten worden aangehouden. Er wordt geïnvesteerd in bedrijven die pas winstgevend zijn bij hele hoge volumes, waarbij verkeersveiligheid op het laagste plan lijkt te staan.”
Bron: Telegraaf