Het afschaffen van de BPM-vrijstelling houdt in dat vanaf 1 januari 2025 ondernemers gewoon Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM) gaan betalen voor een nieuwe bestelauto. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De aanpassing van de BPM is definitief. Per 2025 wordt ook het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bestelauto’s van ondernemers verhoogd.
Vrijstelling BPM verdwijnt over twee jaar
Het Belastingplan 2023 werd aangenomen in de Eerste Kamer en gepubliceerd in de Staatscourant. Daarmee is de invoering van de bpm-heffing op bestelauto’s per 1 januari 2025 een feit. evofenedex zet alle feiten nog even op een rijtje op hun website.
Met deze maatregel worden twee doelen beoogd: een CO2-reductie van 0,7 Mton in 2030 en een extra inkomsten voor de overheid van €2,2 miljard. Een BPM op bestelauto’s met een verbrandingsmotor (veelal diesel) reduceert de meerkosten van uitstootvrije bestelauto’s tegenover bestelauto’s met een verbrandingsmotor. Het aandeel uitstootvrije bestelauto’s in de nieuwverkopen neemt naar verwachting toe naar 39% in 2025 en 86% in 2030.
Tarief voor motorrijtuigenbelastingen gaat omhoog
In het Belastingplan 2023 staat dat de grondslag voor bestelauto’s wordt omgezet naar CO2-uitstoot. Voor de inschrijving van bestelauto’s is daarmee voortaan BPM verschuldigd afhankelijk van de CO2-uitstoot. De grondslag in de BPM wordt voor bestelauto’s gelijkgetrokken met die voor personenauto’s.
Het kabinet is het bedrijfsleven tegemoetgekomen door de motorrijtuigenbelasting op bedrijfswagens niet te verhogen. De lastenverzwaring voor het bedrijfsleven wordt daarmee beperkt tot in totaal 1,8 miljard euro.
Bij een elektrische bestelauto is er geen BPM, maar bij een ‘gewone’ bestelauto wordt straks 66,91 euro per gram CO2-uitstoot berekend. Bestelauto’s van voor 2025 mogen gewoon BPM-vrij blijven rijden, ook als deze uit het buitenland komen.
Hogere kosten voor ondernemers
De extra lastendruk komt op korte termijn volledig in de markt voor nieuwe bestelauto’s te liggen. Voor ondernemers betekent het afbouwen van de BPM-vrijstelling een lastenverhoging, als die na invoering van de maatregel in 2025 een nieuwe dieselbestelauto aanschaffen. Een gemiddelde nieuwe dieselbestelauto wordt hierdoor circa €11.500 duurder. Dit is een lastenverhoging van 37% bovenop de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe dieselbestelauto van €31.000 (excl. BTW en BPM).
Ook na afbouw van de BPM-vrijstelling is een vergelijkbare uitstootvrije bestelauto op de korte termijn nog duurder dan een dieselbestelauto. Qua gemiddelde jaarlijkse gebruikskosten (TCO) voor de eerste eigenaar zijn de kostenverschillen tussen elektrische rijden en diesel al een stuk kleiner, maar zonder aanvullend beleid zullen de gemiddelde gebruikskosten van uitstootvrij nog meerdere jaren hoger liggen dan diesel. Dit aanvullende beleid is nog niet vastgesteld.
De sector is niet blij
Deze maatregel gaat MKB-ers die niet kunnen investeren in elektrische bestelauto’s hard raken. RAI-voorzitter Steven van Eijck stelt op Trendsinautoleasing dat er voor veel ondernemers nog geen goed en werkbaar alternatief: “Daardoor zijn deze ondernemers straks gemiddeld 11.000 euro meer kwijt voor hun bestelwagen. Er zijn volop duurzame en meer betaalbare alternatieven beschikbaar, maar deze maken onvoldoende onderdeel uit van het kabinetsbeleid”. Van Eijck pleit voor een techniek neutraal mobiliteitsbeleid. “Zet in op meerdere technologieën, zoals waterstof, (plug-in) hybride en alternatieve duurzame brandstoffen.”
Marktverstorend
Invoering in één stap is meer marktverstorend en leidt tot grotere anticipatie-effecten, volgens belangenorganisaties. Voorbeelden hiervan zijn extra dieselverkopen in het jaar voorafgaand aan de invoering en een versnelde uitputting het budget voor het verlenen van subsidie voor uitstootvrije bestelauto’s in het jaar van invoering. Een gefaseerde invoering viel echter om uitvoeringstechnische redenen af.
Het aanbod van modellen en de productiecapaciteit van fabrikanten moet de komende jaren nog toenemen en de prijzen en TCO van uitstootvrije bestelauto’s zijn zonder subsidies nog onvoldoende concurrerend.
Er geldt overigens een overgangsregeling waardoor de vrijstelling nog wel van toepassing is op bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2025. Dat geldt ook als zo’n bestelauto na 1 januari 2025 in Nederland wordt geïmporteerd.
Belangenorganisaties zijn bezorgd
De belastingmaatregelen lijken voor de troepen uit te lopen. Zijn straks de vooral MKB ondernemers het kind van de rekening? Tweederde van de bestelauto’s zit bij kleine bedrijven en eenpitters. Het loont zich dus zowel fiscaal als bedrijfstechnisch om tijdig je nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen. De levertijden van nieuwe bedrijfswagens fors opgelopen. Levertijden van een jaar of langere zijn inmiddels eerder standaard dan uitzondering.
Hopelijk komt er snel duidelijkheid over lokaal en nationaal aanvullend beleid voor subsidies en overgangsregels. De BPM op bestelauto’s wordt mogelijk een grotere ‘game changer’ dan de zero emissie zones. Elektrisch rijden wordt aantrekkelijker. Volledig elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM).
Deze week ontvangen 53.000 ondernemers een brief van de RDW. Deze ondernemers zijn in het bezit zijn van bestelauto’s met emissieklasse Euro 4 en lager. Die mogen niet in de zero-emissiezones komen die vanaf 1 januari 2025 mogelijk ingevoerd worden.
De boodschap aan ondernemers: ga je nu al voorbereiden op elektrisch rijden. Wacht niet langer af…
Walther Ploos van Amstel.