Sinds 1 januari 2023 mag een chauffeur in een zero emissie bestelauto voor goederenvervoer rijden met slechts een B-rijbewijs op zak. Een vrijstelling van het C-rijbewijs is actief en handhaving wordt tot oktober opgeschort. Echter, de regeling sluit jonge bestuurders uit met minder dan twee jaar ervaring achter het stuur.
De bestuurder moet onderweg kunnen aantonen dat het extra gewicht inclusief belading boven de 3500 kg, is toe te wijzen aan het batterijpakket. Dit kan de bestuurder doen door een document te tonen, waaruit blijkt wat het specifieke gewicht is van het batterijpakket. Het gewicht van het batterijpakket kun je opvragen bij de producent of importeur van de bestelwagen. Zij moeten dit document invullen en tekenen. De elektrische bestelauto moet een tenaamstelling hebben van voor 1 oktober 2023.
Met het voertuig mag niet worden gereden in het buitenland zonder een C-rijbewijs, het moet voorzien zijn van een snelheidsbegrenzer op 90 kilometer per uur. De bestelauto hoeft niet te worden voorzien van een tachograaf, en mag enkel gebruikt worden voor bedrijfsmatige doeleinden. De vraag is of de verkeersveiligheid niet gediend is met een rijcursus of training (zou je ook als randvoorwaarde kunnen opnemen) en een incentive voor berijders voor medewerkers met de meest keurige scores op hun rijstijl stimuleert ook.
De bestuurder moet zijn B-rijbewijs dus langer dan 2 jaar hebben. Wat betekent dit voor bedrijven met jonge medewerkers (die net een rijbewijs hebben)? Wie heeft er al ervaring mee? Ik ben benieuwd wat dat voor het personeelsbeleid van bedrijven gaat betekenen. Het lijkt erop dat daarover niet is nagedacht.
Walther Ploos van Amstel.