Landelijke regels voor zero emissie zones: van uitstel komt geen afstel

Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen, levervoertuigen en vrachtwagens komen die emissievrij rijden.

Overgangsregeling

Over de invulling van deze afspraak uit het klimaatakkoord biedt het kabinet nu duidelijkheid. Ondernemers die in een zero emissie zone moeten zijn krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit.

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt. Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen er subsidies beschikbaar.

Staatsecretaris Van Veldhoven: “Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren. Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schone bestelauto of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.”

Zero emissie zones mogelijk vanaf 2025

In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. De invoering van deze zones is een belangrijke stap om het vervoer schoner te maken.

Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aan de uitlaat zijn om de zero-emissiezone voor stadslogistiek in te mogen. Alle bestel- en vrachtauto’s die rondrijden in de zero-emissiezone moeten vanaf 1 januari 2030 zero-emissie zijn.

Overgangsregeling

Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een diesel bestelauto of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Met deze overgangsregeling hebben ondernemers die nu nog een nieuwe bestelauto met verbrandingsmotor kopen nog ruim 7 jaar toegang tot de zero-emissiezone. Eind 2029 geldt dit voor vrachtwagens. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49% vermindering van de CO2-uitstoot. Ook voor vrachtwagens geldt een overgangsregeling.

Uitzonderingen

Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. De vraag is of hieronder ook eenmanszaken (ZZP-ers) vallen. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.

Voorzitter van evofenedex Steven Lak: “Goed dat alle betrokken partijen aandacht hebben voor de positie van ondernemers met eigen bestelauto’s. Met de overgangsregeling kunnen zij de overstap op een manier maken die ook reëel is voor hun bedrijfsvoering, en dat vind ik erg belangrijk”.

Ondernemers tegemoetkomen

Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de hogere aanschafkosten van een emissieloze bestelauto of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er fiscale regelingen, die investeren in schone bedrijfswagens voordeliger maken. Hopelijk komen er ook subsidies voor vrachtfietsen en licht elektrische voertuigen.

Bron: Rijksoverheid

3 Comments

Leave a Reply