IKEA
De Volkskrant bestede zelfs een voorpagina over het transport bij IKEA. IKEA omzeilt Nederlandse wetgeving voor transport door de inzet van veel goedkopere Slowaakse chauffeurs. Ze gebruiken hiervoor een Slowaaks uitzendbureau. IKEA ontkent alles en stelt dat hun producten op goede en eerlijke voorwaarden worden gemaakt en geleverd.
Pegatron
Een dag later stonden de bladen vol over ‘mensonterende’ werkomstandigheden bij iPhone-reparateur Pegatron in Breda. ‘Het is een kwestie van componenten vervangen’, zegt een Tsjechische leidinggevende van Pegatron in de Volkskrant. ‘Per onderdeel staat daar drie minuten voor. Dat kan best, maar Nederlanders willen het altijd anders doen dan wij voorschrijven. En ze willen praten, hè. Maar je wordt betaald om te werken.’ Kortom, mond houden en niet zeuren.
Opzouten
Als het opdrachtgevers in de logistieke sector even niet zint dan is het ‘opzouten’ en ‘morgen voor jou, drie anderen’. Ze komen ermee weg. Zalando, Amazon, Albert Heijn en anderen voeren de arbeidsnormen steeds verder op. Niets lijkt de race naar de bodem van de arbeidsmarkt tegen te houden, constateerde ik enkele maanden geleden op NuZakelijk.nl. De informatierevolutie leidt tot een fundamenteel mindere waardering van het menselijke kapitaal.
Nederlandse logistiek managers die nog denken in termen van ‘adoreren’ en ‘inspireren’ hebben het misschien wel helemaal mis. Moeten die managers niet meedogenloos en snoeihard sturen op productiviteit en kosten, elke dag weer. Of, zoals de held in de film ‘Live free or die hard’ zei: ‘don’t ever hesitate like that again!’.
Walther Ploos van Amstel.