Is het tijdperk van flitsbezorging ten einde? Niet als het aan Flink ligt. Robin Kiesler, directeur van Flink, de enige overgebleven flitsbezorger in Nederland, durft de strijd wel aan te gaan. ‘Hoezo moet je drie dagen op je boodschappen van Albert Heijn wachten?’, zegt hij in Parool vandaag. In tegenstelling tot de andere flitsbezorgers is Flink aan het uitbreiden. De Duitse bezorgservice boekt naar eigen zeggen groeiende winsten.
Getir trekt zich terug op thuismarkt
Getir heeft aangekondigd dat zij het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten gaat verlaten. Met het vertrek van Getir zal ook het merk Gorillas uit Europa verdwijnen. FreshDirect, de dochteronderneming van Getir in de Verenigde Staten, blijft haar werkzaamheden voortzetten. De markten waaruit Getir vertrekt zijn verantwoordelijk voor 7% van de wereldwijde omzet. Hiermee kiest Getir ervoor om te focussen op de thuismarkt in Turkije, waar Getir het beste gepositioneerd is om haar bezorgdienst verder te laten groeien.
Het flitsbezorgtijdperk heeft in Nederland 3 à 4 jaar geduurd, maar het businessmodel lijkt niet langer houdbaar. We hadden naast Getir, Gorilla’s en Jumbo die het hebben geprobeerd met een samenwerking. Albert Heijn heeft een poging gedaan met fietsbezorgers, maar ook de grote supermarkten zijn er dus weer uitgestapt. Het is een kleine niche markt. Hoe moet het nu verder?
Is dit alleen in Nederland zo?
Nee, je ziet het in meerdere landen. In Duitsland hebben ze het moeilijk, in Frankrijk verdwijnen er steeds meer en ook in de Verenigde Staten hebben de flitsbezorgers het zwaar. Wereldwijd groeit de markt juist wel. Flitsbezorging is opgekomen in de coronatijd en bij jongeren was de behoefte om snel boodschappen thuis te kunnen hebben. Het kostte ze geen tijd en geen extra geld. Ideaal dus in die situatie.
Nu zijn jongeren weer op stap en gebruiken ze het stuk minder. Maar niet alleen bij jongeren, maar bij heel veel andere segmenten van de bevolking is precies hetzelfde aan de hand. De behoefte aan een snelle boodschap voor avondeten lijkt weg te vallen. Laten ze dan liever een kant-en-klare maaltijd bezorgen?
Speelde de regelgeving een rol?
De regelgeving is inderdaad behoorlijk veranderd en je ziet dat veel flitsbezorgers in de grote steden gewoon zijn weggetreiterd. In Amsterdam leek het wel een hetze tegen de flitsbezorgers. Eerst moesten ze er alles aan doen om hun winkels, hun magazijnen open te houden, toen moesten ze die verplaatsen en toen moesten die dark stores weer weg.
Aan het begin was er veel overlast van de flitsbezorgers, dus de reactie was misschien wel begrijpelijk. Maar juist Getir heeft dat goed opgepakt. Ze zijn personeel gaan trainen, hebben gewerkt aan verkeersveiligheid en een oplossing bedacht om alle fietsen te stallen. Dat doet Thuisbezorgd.nl nu ook heel goed. Dus je ziet dat het helpt.
Eigenlijk profiteert vooral Thuisbezorgd.nl van het vertrek van de flitsbezorgers. Die hebben nu inmiddels een soortgelijke boodschappenservice in veel steden. Thuisbezorgd.nl werkt nu samen met de Spar en avondwinkels. Zij hebben een goedkope bezorginfrastructuur. De supermarkten lijkt het niet zoveel uit te maken, want het was slechts een klein deel van de markt; minder dan een procent.
Komen de flitsbezorgers nog terug?
De markt is op dit moment lastig. Er heeft nog niemand geld verdiend aan eten bezorgen. Je ziet dat in deze tijd de investeerders ook nog afhaken door een kwakkelende economie. Als bedrijven dan geen winst gaan maken dan is het natuurlijk wel lastig. Toch zie ik ze wel blijven (zoals Flink en Thuisbezorgd). Ik denk dat je het meer moet gaan zien als nichesegment, met producten met een hoge marge. Denk daarbij aan de lokale kaasboer, die het kan proberen. Wereldwijd groeit de ‘quick commerce‘ markt nog steeds.
Als je deze service niet gratis aanbiedt en toch al lokaal je eigen voorraden hebt, dan zou dit best nog een goed businessmodel zijn. Albert Heijn heeft de schaalgrote en de mogelijkheden, dus dat lijkt een goede speler om dit uit te proberen. Maar ik weet niet of ze er ook aan willen beginnen.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: gaan de boodschappenbezorgers ooit geld verdienen?